5. Layoutsystem

Vårt layoutsystem är inspirerat av skölden och kyrkfönstret. Utifrån dem har vi skapat enkla moduler, som används i ett flexibelt system. De kan fyllas med text, bild, färg och illustration.

Layoutsystemet

Layoutsystemet har sitt ursprung i sköldens form och består av kvadrater och kvartscirklar. Dessa former kan byggas ihop på en mängd olika sätt och de kan anpassas för olika format.

I stående format placeras formerna i riktning mot ytans över- eller nederkant och sedan byggs de på, nedåt eller uppåt.

Flera former kan sättas i samma färg och ger då större ytor att arbeta med.

Se exempel på hur formerna kan färgsättas innan de ger utrymme för text, bild och illustration.

Stående smala format hanteras på nästa sida.

I liggande, stående, smala och små format, används halvcirkeln i regel inzoomad. Detta gör det enklare att placera text, bild och illustration.

Text på en yta ska ha samma marginaler mot kanterna som logotypen har.

Marginalerna har samma mått, på alla ytor där vi lägger text, oberoende hur ytan är uppdelad.

Text ska placeras mot en marginal, antingen upptill eller nedtill. Exemplen visar hur text placeras beroende på hur ytan är uppdelad.

Se exempel på hur text inte ska placeras.

Se exempel på hur de olika formerna kan fyllas med logotyp, text, färg, illustration och bild.

Logotyp med tillägg placeras alltid till vänster på ytan. Helst i nedre vänstra hörnet, men i undantagsfall i det övre vänstra hörnet.

Här utgår de grafiska formerna från toppen av ytan.

Otillåten hantering

De grafiska formerna får inte kapas eller roteras.

Ibland blir storleken på rutnätet begränsande. Använd då ett mindre rutnät, där ytterligare kvadrater har adderats. Det gör det möjligt att dela upp ytan i mindre delar.

När material skrivs ut på en skrivare får utskriften en vit ram. Denna ram kapar därmed innehållet som fanns utmed kanterna. Därför är det viktigt att lägga till en vit ram i mallar som skapas, så att skrivaren inte kapar informationen. Om en mall inte har en vit ram inprogrammerad får du minska utskriften. Skrivare är olika, men en utskrift på ungefär 90-95 procent (det vill säga en femprocentig minskning) brukar fungera.