13. Powerpoint

Här finner du riktlinjer och inspiration för att använda Svenska kyrkans PowerPoint-mall.

Titelsidor

Det finns en enkel variant och fyra färgvarianter med kvartscirkeln. Fyll kvartscirkeln med ett foto eller en illustration.

Kapitelsidor

Kapitelsidor markerar delar i en presentation.

Textsidor

Textsidor innehåller punktlistor eller löpande text.

Innehållssidor

Innehållssidor används för text tillsammans med stöttande bild eller grafik. Fyll den grå rutan med ett foto eller en illustration. I sidor med innehållsruta kan du infoga till exempel diagram eller bilder.

Citatsidor

Citatsidor används för citat eller korta budskap.

Slutsida

Slutsidan används som sista sida i en presentation.

Här är ett exempel på hur en presentation kan se ut. Det finns några saker att tänka på.

Titelsidor

Välj en variant som passar fotografiet eller illustrationen du lägger till. Fyll alltid kvartscirkeln.

Dynamik och variation

Använd de olika mallsidorna i kombination med varandra. Undvik till exempel att ha samma färg eller foto på alla sidor.

Färg

Använd den röda, gröna och lila färgskalan tillsammans. Då får du en bra helhet som visar Svenska kyrkans grafiska identitet.

Olika typsnitt kan samspela för att skapa inbjudande rubriker. Det skapar också igenkänning.

PowerPoint-mallen är uppbyggd i Arial och samspel kan göras tillsammans med Times New Roman Kursiv, dessa typsnitt finns på alla datorer. Detta gör det enkelt att dela presentationer med varandra utan att det blir problem med typsnitt som saknas.

Bygger vi en presentation som inte behöver redigeras av andra använder vi DM Sans och Spectral och sparar presentationen som en PDF innan den delas vidare.

Här är tre exempel på hur samspel kan användas. Antingen för att markera ett specifikt ord, ett namn, eller en hel rad. Undvik att använda samspel mellan typsnitt för ofta, det minskar dess effekt.