15. Profilmaterial
Se riktlinjer för hur den grafiska profilen kan användas på olika typer av profilmaterial.
Profilmaterial – logotyp och friyta
De logotypkombinationer som kan användas för profilmaterial är:
- logotyp
- logotyp + tillägg
- logotyp + verksamhet
Används logotypen tillsammans med en verksamhet behöver den texten placeras tillräckligt
långt från logotypen för att inte uppfattas som en del av denna.
Friyta
Verksamheten får inte uppfattas som en del av logotypen. Därför ska texten placeras med minimiavståndet 1,5 X från underkant av logotypen. X är avståndet mellan ovankanten på bokstaven a i översta raden och nedersta radens baslinje
Profilmaterial – färger
När du beställer profilprodukter, fordon och kläder behöver du ange färg utifrån vilka material produkterna är tillverkade av och hur logotyp och text ska påföras. Köp inte produkter om de inte går att få i rekommenderade färger.
Bilar
Vid inköp av bilar, välj om möjligt vit eller svart.
Kepsar
Välj i första hand beige eller vinröd färg på kepsar.
Arbetsjackor
Välj om möjligt och i första hand vinröda jackor och i andra hand svarta.
Övrigt material
Här kan hela färgpaletten användas med huvudregler och färgkoder som finns beskrivna i kapitel 3 Färgpalett.
Profilmaterial – bilar
Här är några exempel på placering av logotyp och text på skåpbil och personbil. Vid inköp av bilar, välj om möjligt vit eller svart.
Att undvika
Logotypen får inte ändras. Se riktlinjer kring logotypen i kapitel 2.
Grafiska former från layoutsystemet bör inte användas eftersom de är svåra att anpassa till bilens form.
Profilmaterial – keps
Här är rekommenderade färger och placering av logotyp på kepsar. Välj i första hand antingen den
beige grundfärgen eller den vinröda primärfärgen för kepsar.
Att undvika
Placera inte namnet på en verksamhet för nära logotypen, så att det kan uppfattas som en
del av logotypen.
Logotypen får inte ändras. Se riktlinjer kring logotypen i kapitel 2.
Grafiska former från layoutsystemet bör inte användas eftersom de är svåra att anpassa till kepsarnas form.
Profilmaterial – arbetsjacka
Här är rekommenderade färger och placering av logotyp på arbetsjackor. Välj i första hand vinröda jackor och i andra hand svarta. Logotypen kan placeras på antingen höger eller vänster sida.
Att undvika
Placera inte namnet på en verksamhet för nära logotypen så att det kan uppfattas som en
del av logotypen.
Logotypen får inte ändras. Se riktlinjer kring logotypen i kapitel 2.
Använd inte grafiska former på arbetskläder.
Profilmaterial – väska
Här är några exempel på hur en väska kan se ut.
Exempel 1
Endast typografi i kombination med olika logotyper.
Exempel 2
Layoutsystemet med olika färgsättning i kombination med olika logotyper.
Exempel 3
På en väska kan det fungera att använda skölden utan ordbilden Svenska kyrkan. Skölden är mer subtil än den fullständiga logotypen, men ändå väl igenkänd. Syftet är att avsändaren, Svenska kyrkan, är nedtonad men ändå tydligt närvarande.
Exempel 4
Här används illustration i kombination med olika logotyper.
Profilmaterial – tändsticksask
Här är tre exempel på hur man kan arbeta på små format med hela den grafiska verktygslådan.
För riktlinjer hur du arbetar se sidorna layoutsystemet, typografi och illustrationer eller kapitlen 4, 5 och 6 i den grafiska manualen.
Profilmaterial – muggar
Här är ett par exempel på hur muggar kan se ut.
Exempel 1
Här är det möjligt att frångå grundprincipen kring färger. (Den är att använda beige i alla sammanhang då vi använder en färg. Använder vi två färger kan vi addera en av primärfärgerna och används tre färger kan vi addera en av sekundärfärgerna.)
Exemplet förutsätter att muggarna förekommer många tillsammans i ett större sammanhang. På baksidorna placeras logotypen i muggens nedkant.
Exempel 2
Här används olika utsnitt av illustrationerna. På baksidorna placeras logotypen i muggens nedkant.
Att undvika
Använd inte layoutsystemet på muggar eftersom det är svårt att anpassa till muggarnas form.