10. Rörlig grafik

Rörlig grafik spelar en viktig roll för hur Svenska kyrkan upplevs i digitala kanaler. Genom rörelse kan vi förstärka det hoppfulla konceptet och förmedla en positiv känsla i varje interaktion.

En snabbkurs på 12 minuter visar dig hur du kan använda den grafiska profilen i rörlig bild.

Innehåll och exempelfilmer

Som ett grundläggande koncept för Svenska kyrkans rörliga grafik använder vi en rörelse nedifrån och upp. Den stigande rörelsen ger ett hoppfullt och uppmuntrande intryck.

Utifrån förutsättningar och behov går det att välja mellan en enkel och en mer avancerad animation.

Nedan kommer att finnas referensfilmer som visar varje komponent i rörelse. Exemplen är framtagna i formaten 16:9 och 9:16.

Denna manual beskriver hanteringen av följande grundkomponenter:

• typografi
  • eftertexter
  • namnskyltar
  • slutskylt
  • tillämpning
  • referensindex för bilagor.

För fördjupad information kring användning av Svenska kyrkans grafiska komponenter, se sidorna numrerade 1–8 på webben eller kapitel 1–8 i den grafiska manualen.

Typografin spelar en central roll i rörlig media och kan bidra med stark igenkänning. Animerade rubriker finns i tre olika utföranden. Använd alltid vit rubrik och text när de ligger mot stillbild eller rörlig bild.Om texten måste placeras mot en ljus eller kontrastrik bildbakgrund, lägg en svag skugga bakom texten för att säkra läsbarheten.

För rörliga exempel, se exempelfilmer nedan.

A – Typografin animeras in och ut med en toning på 12 frames (=0,5 sekunder).

B – Typografin animeras in med en rörelse nedifrån och upp tillsammans med toningen. Animationen ut sker med samma toning och rörelse uppåt.

C – Typografin animeras in och ut likt variant B, men rad för rad med 4 frames mellanrum

När en text med både rubrik och underrubrik animeras finns två olika utföranden att välja mellan.

För rörliga exempel, se exempelfilmer nedan.

A – Rubrik och underrubrik animeras in och ut med en toning på 12 frames (=0,5 sekunder).

Eftertexter för psalmer och sånger hanteras på samma sätt som texter med rubriker och underrubriker.

För rörliga exempel, se exempelfilmer på webben.

Eftertexter för medverkande i en produktion hanteras på samma sätt som texter med rubriker och underrubriker. Den medverkandes roll skrivs som rubrik och de medverkandes namn som underrubrik. Om flera namn ska inkluderas hanteras de som ett textblock.

För rörliga exempel, se
exempelfilmer nedan.

B – Typografin animeras in med en åkning nedifrån och upp. Huvudrubriken animeras in först och sedan hela underrubriken som ett textblock med en förskjutning på 4 frames. Animationen ut sker med samma toning och rörelse uppåt.

C – Informationstexter som ej kräver rubrik hanteras som underrubiker och kan animeras in enligt ovanstående alternativ A och B.

Namnskyltar presenterar namn, efternamn samt titel på personen i bild. En bra tumregel är att en namnskylt ska synas i bild 4-5 sekunder för att tittaren ska hinna läsa den.

Undvik att presentera två personer i bild på samma gång. Introducera gärna personen mot en lugn bildbakgrund där namnskylten är lätt att läsa. Planera en sådan sekvens redan under inspelningen.

För rörliga exempel, se exempelfilmer nedan.

A – Namnskylten animeras in och ut med en toning på 12 frames (=0,5 sekunder).

B – Plattan animeras in nedifrån och upp och kort därefter texten med 18 frames fördröjning. Hela namnskylten animeras sedan ut med en rörelse uppåt.

C – Om personen står till höger i bildytan kan namnskylten placeras till vänster.

D – För att text inte ska hamna för nära namnskyltens ytterkanter finns en friyta. Friytan mellan text och namnskyltens ytterkant ska motsvara avståndet som uppstår mellan namnskyltens och bildytans ytterkanter. Pixelstorleken i friytan (box X) i 1920x1080px är 58x58px. Detta kommer variera beroende på format och upplösning.

E – Vid behov kan ytterligare en rad läggas till i namnskylten för att exempelvis presentera ort eller församling.

För att skapa en tydlig avsändare av innehållet slutar alla filmer med en slutskylt.

För rörliga exempel, se exempelfilmer nedan.

A – En färgplatta tonas in över bildmaterialet på 12 frames (=0,5 sekunder). Efter ytterligare 12 frames klipps logotypen in.

B – Logotypen klipps in och placeras ovanpå bildmaterialet, som behöver vara lugnt och skapa tillräcklig kontrast för logotypen.

C – En färgplatta animeras in nedifrån och upp för att täcka bildytan. När bildytan är täckt klipps logotypen in efter att 24 frames (=1 sekund) fortlöpt.

Det finns exempel som visar hur de olika byggstenarna i den rörliga verktygslådan kan kombineras för att skapa en helhet.

Se exempelfilmer nedan.

Tillämpning A – Här visas de rörliga komponenterna i sina enklare utföranden.

Tillämpning B – Här visas de rörliga komponenterna i sina mer avancerade utföranden

Här är en förteckning av alla filmexempel.