12. Sociala medier
I sociala medier har vi en nära och direkt kontakt med våra medmänniskor. Vi befinner oss i ett sammanhang där vi kan vara både personliga och snabba i vår kommunikation. I sociala medier skapar vi innehåll med få grafiska element.
Logotypen i sociala medier
Externa medier
Vid all annonsering i sociala medier ska logotypen vara med. Läs mer på sidan Logotyp, om hur logotypen ska användas, till exempel gällande storlek, färg och placering.
Våra egna medier
Använd inte logotypen i inlägg i sociala medier.
Profilbild
Som profilbild använder vi en variant av skölden. Den får inte användas i något annat sammanhang.
Profil och omslagsbilder till sociala medier
Profilbilden
Som profilbild använder vi skölden, anpassad för det kvadratiska och det cirkulära formatet. Bilden ska vara minst 400 x 400px, men gärna större för att säkerställa god kvalitet.
Omslagsbilden
Omslagsbilden ska bestå av ett fotografi eller en illustration.
Eftersom profilbilden ständigt syns i kanalerna ska en omslagsbild inte innehålla en logotyp. Omslagsbilden ska heller inte innehålla text, eftersom bilden beskärs olika, beroende på användarens skärmstorlek. Text i bilden riskerar då att bli oläslig eller osynlig.
Tänk på
På Facebook och X överlappar profilbilden en del av omslagsbilden. Hur mycket profilbilden överlappar beror på användarens skärmstorlek.
Höjdpunkter och omslagsbilder
Höjdpunkter på Instagram
För höjdpunkter använder vi primära färger och linjeillustrationer. Dessa bör vara enkla för att bli tydliga i de små formaten.
Läs mer på sidan Illustrationer om hur du använder linjeillustrationerna.
Omslagsbild – Facebook och X
Omslagsbilden skapar ett första intryck av sidan och ska därför upplevas välkomnande och varm. Den kan antingen bestå av ett foto eller en illustration.
Placering av text
Text ska, så långt det är möjligt, placeras vänsterställd mot marginalen. Den kan placeras mot ovan- eller nederkant. Låt layout och innehåll avgöra vilken placering som passar bäst.
Riktlinjer för textensplacering är till för att inget viktigt innehåll beskärs eller försvinner.
Exemplen visar de vanligaste formaten i sociala medier.
Rutnät
Läs om hur layoutsystemet är uppbyggt och hur texter placeras på sidan Typografi och sidan Layoutsystem.
Rörlig typografi
Läs om rörlig typografi i film på sidan Rörlig grafik.
Format med layoutsystemet
Exemplen visar format som är anpassade efter layoutsystemet. De kan användas som inspiration när du skapar inlägg till sociala medier.
Hel yta
Detta alternativ används för att göra en avskalad design med få element.
Tvådelad yta
Använd layoutsystemet och dela ytan i två fält som kan fyllas med färg, illustration eller fotografi.
Tredelad yta
Layoutsystemet delar ytan i tre fält. Med tredelad yta är det möjligt att skapa en ännu mer uttrycksfull design än med hel eller tvådelad yta.
Skapa inlägg – hel yta
Exemplen visar inlägg på hel yta. Följande regler gäller för inläggen:
Typsnitt
Skapa inbjudande rubriker genom att låta typsnitten Dm Sans Medium eller Regular samspela med Spectral Italic. Regular används om du ska skriva en längre text.
Textfärg
Använd antingen svart eller beige färg på text, beroende på bakgrundsfärg. Använd vit text på fotografi.
Linjeillustrationer
Använd de regler som finns att läsa på sidan Illustrationer.
Skapa inlägg – tvådelad yta
Exemplen visar inlägg på tvådelad yta.
Tvådelad yta, med olika färger eller bild och färg, kan ibland säkerställa att texten blir läsbar.
För generella regler, se föregående flik, Skapa inlägg – Hel yta.
Helhet
Exemplen visar inlägg som använder olika många ytor och hur dessa ser ut tillsammans.
Skapa inlägg – stående 9:16
Här visar vi exempel på stående format för bland annat Instagram stories.
För generella regler se fliken Skapa inlägg - Hel yta.
Skapa inlägg – liggande 16:9
Här visar vi några exempel för X och Facebook i liggande format.
För generella regler se fliken Skapa inlägg - hel yta.