4. Typografi

Typografin är vår röst. Våra typsnitt ska vara tydliga och tillgängliga i alla kanaler och för alla mottagare. Vi kombinerar två typsnitt för att ge budskapen karaktär. Det ena typsnittet ger en känsla av samtid och det andra av tradition.

Våra typsnitt

Huvudtypsnitt - DM Sans

DM Sans är vårt huvudtypsnitt, som kan användas i alla texter – i stora rubriker, i brödtext och små informationstexter. DM Sans har ett modernt och inbjudande uttryck. Med det vill vi signalera att Svenska kyrkan är här och nu och är en kyrka för framtiden.

DM Sans och Spectral Italic i samspel med DM Sans

För att skapa en mer intressant karaktär av ett budskap kan du kombinera DM Sans Medium med Spectral Italic. Spectral har ett klassiskt uttryck. Med det vill vi spegla Svenska kyrkans rika arv och historia.

Ersättningstypsnitt

I till exempel PowerPoint och Word kan inte DM Sans användas. Då ersätts det med typsnittet Arial. På samma sätt ersätts Spectral Italic med en kursiv Times New Roman. Dessa typsnitt ingår i standardinstallationen av operativsystemen Windows och iOS, samt i Office-paketet.

Ladda ned typsnitten

Använd alltid DM Sans medium i rubriker. Använd Spectral Italic mer sparsamt, för att betona ett specifikt ord eller en rad.

Undvik i möjligaste mån Spectral Italic i översta raden av en rubrik, men använd den aldrig i rubrikens första ord.

Samspelet mellan typsnitten skapar iögonfallande rubriker och är en viktig del i Svenska kyrkans grafiska uttryck.

Spectral kan till exempel användas för att markera den nedersta raden i en rubrik, men tänk då efter, så att den inte ger betoning på fel ord.

Stor rubrik

Rubriken använder DM Sans Medium i kombination med Spectral Italic. Radavståndet utgör 93-103 procent av rubrikstorleken. Ett spann behövs för att du ska kunna undvika att bokstäver på olika rader överlappar varandra.

Ingress, liten rubrik och citat

Ingress, liten rubrik och citat använder DM Sans Regular. Radavståndet är 110-120 procent av storleken. Ett spann behövs eftersom upplevelsen av radavståndet skiljer sig åt mellan större och mindre typsnittsstorlekar.

Brödtext, detaljtext och listor

Brödtext, detaljtext och listor använder DM Sans Regular, med ett radavstånd på 120 procent.

Längre texter i rapporter

Spectral Regular kan användas som ett alternativ till DM Sans Regular

Avståndet mellan rubrik och ingress, eller mellan rubrik och brödtext, ska vara lika stort som höjden på versaler i rubriken.

Mellan ingress och brödtext ska det rymmas en blankrad med samma storlek som ingresstexten.

Mellan brödtext och den finstilta texten ska avståndet motsvara en blankrad i brödtextens storlek.

Använd svart text på bakgrunder med de ljusa och mellersta färgnyanserna.

På ljusa bakgrunder fungerar svart text, oavsett storlek.

På bakgrunder med mellannyanser blir endast rubriker läsbara, ingen mindre text.

Använd vit eller beige text på bakgrunder med de mörka nyanserna. Text i alla storlekar blir läsbara.