Lediga tjänster i Gränge-Säfsnäs församling

Nu söker vi komminister, diakoniassisten och församlingspedagog!

Gränge-Säfsnäs församling söker

Komminister - 100%

Som vill vara med och utveckla församlingens gudstjänster, barn- och konfirmandarbete i en kyrka präglad av ett stort diakonalt engagemang och Messy Church-konceptet.

Förutom traditionella prästerliga arbetsuppgifter ser församlingen gärna en profilering enligt följande:

·         Självgående

·         God samarbetsförmåga

·         God teolog och predikant

·         God pedagog

·         Vilja och förmåga att samarbeta med ideella krafter i bygden och att öka lekmannamedverkan i församlingsarbetet

Gränge-Säfsnäs församling är en landsbygdsförsamling inom Ludvika kommun. Församlingen har i dag 4700 medlemmar och ett arbetslag på 16 personer med två komministertjänster och en kyrkoherdetjänst. Församlingen har verksamhet i Grangärde, Säfsnäs och Grängesberg samt ”Ekotemplet”, en utekyrka.

Möjligheterna till ett rikt friluftsliv som fiske, jakt, vandring, skidåkning m.m. är unikt goda.

Arbetsmarknaden är gynnsamma för ev. medföljande. Förskolor, skolor och vårdcentral finns i närområdet.

Tillgång till körkort och egen bil är ett måste.

Sista ansökningsdag 6 september

Intervjuer kommer att hållas löpande

Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansökan mejlas till: grange-safsnas.forsamling@svenskakyrkan.se

Har du frågor om tjänsten kontakta:

Kyrkoherde Katariina Sjöblom, tel.nr: 070-535 30 45 eller katariina.sjoblom@svenskakyrkan.se

Peter Risberg, diakon med verksamhetsansvar, tel.nr: 070-355 36 84 eller peter.risberg@svenskakyrkan.se

Diakoniassistent – 100% och församlingspedagog – 100%

Som vill vara med och utveckla församlingens gudstjänster och verksamheter som riktar sig till barn, ungdomar och familj i en kyrka präglad av ett stort diakonalt engagemang och Messy Church-konceptet.

Diakoniassistent

Tjänsten har fokus på barn-, ungdoms- och familjearbetet i församlingen utifrån både ett diakonalt och pedagogiskt perspektiv.

Arbetsuppgifterna omfattar följande:

·         Ansvara för alla verksamheter som riktar sig till barn, ungdomar och familj tillsammans med församlingspedagog, präst och verksamhetsledaren. Ansvaret omfattar allt från planering av verksamheten till genomförande

·         Babycafé i Grangärde, Säfsnäs och Grängesberg

·         Assistans till musikerna i körverksamheten för barn och ungdomar

·         Assistans i konfirmandarbetet

·         Assistans vid familjegudstjänster och ungdomsgudstjänster

·         Allmänna diakonala arbetsuppgifter

·         Vad övrigt kyrkoherden ålägger diakoniassistenten.

Församlingspedagog

Tjänsten har fokus på barn-, ungdoms- och familjearbetet i församlingen utifrån både ett pedagogiskt, teologiskt och diakonalt perspektiv.

Arbetsuppgifterna omfattar följande:

·         Ansvara för alla verksamheter som riktar sig till barn, ungdomar och familj tillsammans med diakonassistent, präst och verksamhetsledaren. Ansvaret omfattar allt från planering av verksamheten till genomförande.

·         Konfirmandarbete

·         Besöka skolor

·         Inbjuda skolor till kyrkan inför de stora helgerna

·         Assistera vid familjegudstjänster och gudstjänster som riktar sig till ungdomar

·         Bygga upp en ledarskola tillsammans med verksamhetsledaren, präst och diakoniassistent

·         Vad övrigt kyrkoherden ålägger församlingspedagogen.

Församlingen välkomnar alla sökande. Om du saknar kyrklig förankring får du räkna med att gå Svenska kyrkans grundkurs.

Tjänsten kräver körkort.

Intervjuer kommer att ske löpande.

Sista ansökningsdag 6 september.

Har du frågor kontakta kyrkoherde Katariina Sjöblom: katariina.sjoblom@svenskakyrkan.se

Ansökan mejlas till: grange-safsnas.forsamling@svenskakyrkan.se

Foto: Alex Giacomini /Ikon