Foto: Magnus Aronson/IKON

Ditt medlemskap i Svenska kyrkan

har ett stort värde och tack vare dig, och alla andra medlemmar, kan Grava församling fortsätta vara en del av samhället.

Vi tänker inte smyga med att vi gärna vill ha dig som medlem i vår församling.

Vi värnar om bygden och om dig som bor här. Varje dag möter vi människor i alla åldrar, på olika nivåer och med olika syften. Vi finns här för människor vare sig det handlar om sorg, glädje, tacksamhet eller oro.

Kyrkan är en plats för livets stora högtider som dop, konfirmation, bröllop och begravning, men också för dina egna tankar. Kyrkan finns där vid nära olyckor och vid stora internationella kriser. Vi stöttar även projekt i många länder som kämpar mot olika former av förtryck och fattigdom.

Tänk nu om det en dag inte längre skulle höras några kyrkklockor ringa eller att Grava kyrka är stängd för dop, bröllop och begravning. Tänk om vi inte längre kan hjälpa utsatta eller ensamma, eller att församlingshemmet i Skåre inte längre kan skapa mötesplatser för våra körer, konfirmander, barngrupper, sorgegrupper, luncher och samtal. Vem ska ta hand om det då? Den kyrkoavgift som du betalar stöttar upp allt detta och mycket mer.

Du är därför viktig. För församlingen, för de behövande.

Har du frågor gällande vår församling, ditt medlemskap eller kyrkan i stort får du mer än gärna slå kyrkoherde Mari Åhrström en signal, 054 53 62 21.

Foto: Kristin Lidell/IKON

Vill du bli medlem?

Hör av dig till vår pastorsexpedition, så berättar vi hur du gör.
Telefon: 054 – 536220
E-post: grava.pastorat@svenskakyrkan.se

Vill du besöka oss är du välkommen till Grava församlingshem, Skönviksvägen 2 i Skåre (Karlstad)

Vill du gå ur?

Då hör du av dig till oss på mail, kom på besök eller ring, så skickar vi dig en blankett att fylla i. Det kostar inget, så låt dig inte luras av företag på nätet som tar betalt.

Väljer du att lämna Svenska kyrkan är du fortsatt välkommen att fira gudstjänst med oss. Däremot har du inte längre rätten att själv få vigas (om inte din partner är medlem) och du förlorar även rätten till en kyrklig begravning. Tala därför gärna om ditt beslut för dina anhöriga, så att de vet om detta. Du är naturligtvis välkommen tillbaka som tillhörig.  När du vill!

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

Beroende på syfte administrerar vi uppgifterna utifrån rådande informations-säkerhetsåtgärder. Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att få ett utdrag av dina personuppgifter samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att din identitet kan bevisas.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter och hur vi hanterar dina personuppgifter