GDPR: Kameraövervakning

Så här hanterar vi personuppgifter från kameraövervakade områden

GDPR: Kameraövervakning

Hur och varför behandlar vi dina personuppgifter?
Grums Pastorat kamerabevakar med stöd av församlingens berättigade intresse att förhindra inbrott, stöld och skadegörelse. Vi har gjort en intresseavvägning där vi bedömt att vårt berättigade intresse av att kamerabevaka väger tyngre än dina grundläggande rättigheter och friheter samt ditt intresse av att inte bli bevakad.

Tillgången till filmmaterialet är starkt begränsad till de som behöver ha tillgång för att utföra sitt arbete, och de som får tillgång är bundna av tystnadsplikt enligt kamerabevakningslagen (SFS 2018:1200).

Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi spelar in rörlig bild utan ljud och kan därmed komma att behandla material där personer syns.  Kamerorna finns vid Grums kyrkogårds ekonomibyggnader och filmar det inhägnade området samt vid Eds kyrkogårds ekonomibyggnad och filmar planen framför ekonomibyggnaden.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?
Vi sparar normalt bildmaterialet från kameran i 3 dagar. Bildmaterial där brott förekommer kan komma att bevaras under den tid som krävs för att händelsen ska kunna utredas och för att vi ska kunna tillvarata våra och andra personers rättigheter.

Vilka andra får del av era personuppgifter?
Bildmaterial där brott förekommer kan komma att lämnas ut till Polismyndigheten.

Vilka rättigheter har du?
Grums Pastorat ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter.

Du som finns med på inspelat filmmaterial har rätt att av personliga skäl invända mot att materialet sparas, i vilket fall vi gör en avvägning mellan ditt intresse av integritetsskydd och vårt intresse av bevakningen. För att vi ska kunna hantera din begäran bör du om möjligt specificera när du varit på den bevakade platsen med datum och klockslag. Du behöver även kunna identifiera dig.

För mer information om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, se startsidan för denna integritetspolicy. Där hittar du även kontaktuppgifter till oss samt till vårt dataskyddsombud.

Dina rättigheter - GDPR

Här kan du läsa om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen.

Information om personuppgifter - GDPR

Här finns information om hur Grums pastorat behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförodningen (GDPR).

Vid frågor om vår behandling av dina eller ditt barns personuppgifter,
kontakta växeln 0555-43900.

Vårt dataskyddsombud är Erika Malmberg, inTechrity, 072-549 64 34.