Musik

Musiken finns i alla kyrkans olika verksamheter, allt ifrån gudstjänster konserter, sångkvällar, Laviniakvällar, förrättningar så som dop, vigslar och begravningar. Grums pastorat har flera körer som turas om att berika vår verksamhet med sång, Grums kyrkokör, Värmskogskören, Exaudi, Accentus, och Eternella är några av dem. Det finns även lite projektkörer ibland.

I varje andakt och gudstjänst finns det möjlighet att sjunga tillsammans. Ibland är det gudstjänster och arrangemang med extra mycket sång och musik. Ta vara på de tillfällen som ges att delta i sången eller kom och lyssna på den fantastiska musik som vi har. Håll utkik i GV -Nytt och vårt församlingsblad om vad som erbjuds.

45:an  övar onsdagar kl. 17.30 – 17.45 i Solbergskyrkan. Efter varje övning finns möjlighet att dröja kvar och dricka kaffe tillsammans. 45:an är en relativt ny sångkör som startade hösten 2022 . 45:an sjunger enstämmigt i gudstjänster, sångkvällar, konserter m.m. Repertoaren är mycket blandad.  Ingen anmälan, bara att komma , ta en pärm, sätta sig och sjunga i 45 minuter. Välkomna.

Grums kyrkokör övar onsdagar kl 18.45 – 20.30 i Solbergskyrkan.

Kyrkokören är en 4-stämmig kör med damer och herrar som sjunger  bl.a gudstjänstmusik, konserter m.m.  Årets höjdpunkt är nog Julkonserterna  i  Grums kyrka som fyller två konserter samma dag. Vi välkomnar nya sångare i de olika stämmorna, kom och prova på!

.Sextetten Eternella övar olika dagar och tider efter överenskommelse.

Ledare för 45:an, Grums kyrkokör och Eternella är:

Kaarina Paulsson  0555-43923

Kören Accentus övar på onsdagar klockan 18.30- 20.30 i Eds Sockenstugan,
Kören består av ett 30 tal sångglada ”tjejer”. Vi sjunger vid kyrkans högtider som till exempel påsk, jul och allhelgona helgen. Vi har sjungit mycket varierad repertoar och varit på körresor till bland annat västkusten. Julkonserten i Eds kyrka har blivit en omtyckt konsert som återkommer varje år. Tjejer i alla åldrar är välkomna att umgås och sjunga med oss!

Kören Exaudi övar på torsdagar klockan 18.30-20.00 i Borgviks sockenstuga. Vi har en bred repertoar. Kören medverkar vid kyrkans högtider men även vid andra tillfällen. Vi sjunger allt ifrån den enkla visan till mer avancerade körstycken.

Värmskogskören övar på tisdagar kl.18.30-20.30 i Värmskogs sockenstuga. Gudstjänstmusik och konserter står på vår repertoar. Att sjunga tillsammans är fantastiskt, att få skapa musik från visa till koraler och hela det spannet som finns emellan. Alla är välkomna, gammal som ung, både herrar och damer.

Ledare för Accentus, Exaudi och Värmskogskören är:

Therese Asp, 0555–43922