Motivering till förslaget, från beredningsgruppen:
Forsa-Högs församling, Uppsala stift
Landsbygdsförsamlingen Forsa-Hög har med begränsade resurser gjort stora insatser inom undervisning och lärande och därmed väckt uppmärksamhet och blivit en förebild för andra. I ett nära samspel med bygden i ord och handling arbetar man i Forsa-Hög för att hela församlingen ska vara en lärandemiljö där delaktighet och helhet är viktigt. I arbetet med den grundläggande uppgiften bygger församlingen medvetet en lärandemiljö tillsammans genom att noggrant lyssna in och anpassa sig efter de behov som finns i närområdet.
Nio anställda medarbetare har tillsammans med ideella och förtroendevalda medarbetare skapat en verksamhet som är omfattande och sträcker sig från barn till äldre, från körer till arbete med skolor och förskolor. Genom att hålla fast i en teologisk och pedagogisk grundhållning i ett förtroendefullt samarbete med hängivna medarbetare bidrar församlingen till ett starkt relationsbygge i det närliggande samhället.
Med ett gediget och kontinuerligt pedagogiskt grundarbete har man på tio år ökat andelen kyrkotillhöriga femtonåringar i Forsa-Högs församling som konfirmeras från 33,3% till 72,9%. Församlingen lägger även stor vikt vid verksamheter för åldrarna upp till 18 år vilket utgör en kraft i bygden som gör att barn och unga finns kvar i verksamheter och kyrkans liv.
Beredningsgruppen bedömer att Forsa-Högs församling svarar väl mot såväl första kriteriet som fem av de sju andra kriterierna för Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris.
Thomas Pfitzinger-Drewes, Hagfors pastorat, Karlstads stift
Kyrkopedagogik som genomtänkt förhållningssätt till kyrkorummet är idag känt, använt och vidareutvecklat. Det finns idag många kyrkopedagoger i Svenska kyrkan som arbetar med kyrkopedagogikens mångfald av metoder och tillvägagångssätt såsom sociologi, historia, dramatik, musik, kulturarv, konst, teologi, pedagogik och bildgestaltning med människan i fokus för dialog, delaktighet och alla sinnen.
I första hand erbjuder kyrkopedagogiken en möjlighet att erfara kyrkorummet där likaväl den unga som den äldre människans existentiella erfarenheter interagerar med innehållet i undervisningen. Människan sätts i fokus och återspeglar därmed nästankärleken som är central i den kristna tron.
För kyrkopedagogikens introducering och implementering i Sverige och Svenska kyrkan har Thomas Pfitzinger-Drewes genom kontinuerligt och ihärdigt arbete varit en nyckelfigur. Det kan också betonas att kyrkopedagogiken främjar ekumenisk, interreligiös och interkulturell förståelse samt att beredningsgruppen ser det som extra viktigt att uppmuntra en pedagogik där kyrkorummet används och får stå i centrum i en tid där samtalet om att i en framtid stänga kyrkor har startat.
Beredningsgruppen bedömer att Thomas Pfitzinger-Drewes svarar väl mot såväl första kriteriet som sex av de sju andra kriterierna för Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris.