Lyssna

Minnesblommor blir konstfulla stilleben

Hösten 2024 kommer konsten att blomstra i Gustaf Vasa kyrka, långt efter det att ängar och planteringar har vissnat. Georg Ragnar Levis poetiska kompositioner av evighetsblommor och naturfynd visas i kyrkan från den 29 september. Utställningen heter ”Present in Absence”.

Borta men nära

Kärleken till en livskamrat, en älskad förälder eller ett omhuldat husdjur kan fortsätta långt efter det sista avskedet. ”Aldrig glömd” kan det stå i minnesord och dödsannonser.

Känslan av samhörighet med ens närstående lever ofta vidare. Det säger författaren och kreatören Georg Ragnar Levi, aktuell med utställningen ”Present in Absence” i Gustaf Vasa kyrka, över allhelgonahelgen och fram till den 24 november. 

– Min mamma Isabella dog ung, för snart fyrtio år sedan, berättar han. Men än idag känner jag mig ganska säker på vad hon skulle ha sagt och gjort i olika situationer. Jag fortsätter att föra ett slags inre samtal med min minnesbild av henne. 

– Det håller minnet av henne levande – och det har gradvis blivit mer ett slags ljus närvaro än tung saknad, som det var i början. Kärleken finns fortfarande, fastän det är så länge sen som hon gick bort.

Det bestående och det förgängliga är återkommande teman när Georg Ragnar Levi ställer ut på gallerier och museer i olika länder. Många av hans kompositioner innehåller blommor, som ju borde vissna snabbt utan vatten. 

– Men tittar man nära så är det inte levande blommor utan ett slags evighetsblomster. De är gjorda av minimala glaspärlor som trätts upp på tunn metalltråd som tvinnats och formats till blommor – ett traditionellt hantverk.

Minnesblommor

Blommor och kransar av millimetersmå glaspärlor – pärlblommor – tillverkades för hundra år sedan i stor skala, särskilt på kontinenten. De användes som minnesblommor vid dop, bröllop och begravning. Hantverket och glaspärlorna kom ursprungligen från Venedig.

Efter hand blev de omtyckta pärlblommorna omoderna. Pärlkransar på kyrkogården ansågs anskrämligt och smaklöst. På vissa håll utfärdades till och med förbud, och traditionen föll i glömska. 

– Minnesblommornas historia är så rörande och fascinerande att jag också började samla på både själva föremålen och berättelserna om dem, och jag skrev en bok om deras historia. Numera använder jag dem som material för mitt eget skapande. 

– Att pärlblommor historiskt har kunnat laddas med så mycket minnessymbolik, och väcka sådan beundran och avsky, inspirerar mig. 

Trä pärlor gör han inte själv – ”det är för pilligt och jag är för otålig”. I sina installationer använder han i stället antika blommor som han hittat på resande fot i Europa, där de ofta har sålts som skräp på dammiga marknader och auktioner. Ibland ger han konsthantverkare i uppdrag att specialtillverka nya pärlblommor av gamla venetianska eller böhmiska pärlor. 

Hans konstfulla installationer ger minnesblommorna nytt liv och bjuder in betraktaren att ge dem ny betydelse. Utställningen i Gustaf Vasa innehåller många nya verk där det ibland även ingår metallpläterade äkta blommor och kvistar, strandstenar och andra naturfynd. 

I Benhuset vid Katarina kyrka hösten 2023 visade han bland annat ”Vinok”, en blomsterkrona inspirerad av den ukrainska folkdräkten. Konstnären har komponerat den av en gammal slangvinda, isärtagna antika pärlblommor och plastleksaker. 

I ett annat av hans verk kallat ”Rekonstruktion” tycks en stjälk med vita, liljor sväva ovanför en trasig fransk altarljusstake. Och på en svart sammetskudde vilar en liten bok av marmor, omöjlig att öppna och överväxt av en blygsam Linnea. Titel: ”Osagt”.

Klicka på bilden för att se affischen