Skafferiet

Genom ett medlemskap i Skafferiet får du möjlighet att köpa närbutikers matsvinn till ett betydligt lägre pris. Skafferiet på Värmdögatan 3 är öppet varje måndag eftermiddag och onsdag kväll.

Skafferiet riktar sig till personer med låga inkomster. Genom ett medlemskap i Skafferiet får du möjlighet att införskaffa närbutikers matsvinn till ett betydligt lägre pris. Ett medlemskap är kostnadsfritt och kan beviljas för ett år. I samband med öppnandet av Skafferiet stängs församlingens tidigare verksamhet Matkassen.

Skafferiet håller öppet
Måndagar kl 13.30-16.00
Onsdagar kl 17.30-20.00

Passa på att fika till låga priser i Marta och Marias fik, som håller öppet måndagar kl. 13.00-16.00 och onsdagar kl. 17.00-20.00.

Hur blir jag medlem?

Medlemskap ges till dig som har fyllt 18 år och har en inkomst lägre än 12 200 kr/månad efter skatt. Detta styrks genom uppvisande av något av följande:
• Beslut eller utbetalningsavi, exempelvis från Försäkringskassan/ Socialtjänsten eller Migrationsverket
• Löneavier samt kontoutdrag från de tre senaste månaderna, om du arbetar
• Den senaste utbetalningsavin eller förra årets deklaration, om du har pension

Ansökan om medlemskap sker på plats i Skafferiet.
Vid frågor, ring 08-57038058 eller skicka sms 076-2461176.
E-post: gustavsberg-ingaro.skafferiet@svenskakyrkan.se
Instagram: @skafferiet_gustavsbergingaro

Handla i Skafferiet

När ditt medlemskap är beviljat är du välkommen att handla i Skafferiet. När du kommer till Skafferiet får du en biljett. Medan du väntar på din tur att få handla kan du slå dig ner i Marta & Marias fik. Där finns fika att köpa för en låg kostnad. När du ska handla i Skafferiet behöver du ta med dig medlemskort. Du kan betala med swish, kontokort och kontanter. Maxbeloppet är 300kr/vecka.

Pengarna som församlingen får in på försäljningen i Skafferiet går till hyra av lokalen. Församlingen gör ingen vinst på Skafferiet.

Räddar varor från att bli matsvinn

Frukt och grönsaker, bröd, flingor, mjölk, frysvaror … Hos Skafferiet kan du med låg inkomst köpa varor till ett betydligt lägre pris. Sortimentet varierar utifrån det matsvinn som kommer från våra samarbetspartners. Skafferiets utbud består av varor som doneras från dagligvarubranschen. Matsvinnet är helt funktionellt och behöver inte alltid innebära att en vara har kort datum. Det kan också vara feltryck på förpackningen, byte av förpackning eller att ytterförpackningen är skadad.

Alla butiker har ett svinn och här får de möjligheten att göra något bra av maten som annars skulle ha slängts. Skafferiet är möjligt tack vare våra samarbetspartners.
Här kan du läsa mer om Skafferiet, (reportage från Församlingsbladet nr 3/2023) »

Vill du också bidra till Skafferiet?

Du kan Swisha din gåva till Skafferiet 123 513 45 23, skriv ”Gåva”
Vill du bidra med sponsring, kunskap eller livsmedel?

Om du vill skänka varor, kontakta: Elisabeth Westerberg
gustavsberg-ingaro.skafferiet@svenskakyrkan.se

Om du vill bidra med sponsring eller på annat sätt, kontakta: Emmett Norling
gustavsberg-ingaro.skafferiet@svenskakyrkan.se