Sopplunch

Välkommen till vårens soppluncher i församlingsgården Kyrkettan, Värmdögatan 1. Soppa och program serveras varannan tisdag, kl 12.00.

23 januari - Terminsstart!
Stockholms skärgård – vår världsunika natur
Claes Grundsten, en av Sveriges skickligaste naturfotografer, visar bilder och berättar om Stockholms skärgård utifrån sin nya bok Skärgård. Boken skildrar den omväxlande naturen i en sällan skådad bildprakt. Den har vunnit priset Årets Pandabok 2024 för bästa naturskildring i Världsnaturfondens, WWF:s anda.

6 februari
Siriusorkestern
Siriusorkestern började tidigt 60-tal på Västmannagatan i Vasastan, ett samlingsställe för pensionerade yrkesmusiker. Medlemsantalet har varierat från tre till tjugo stycken. Musiken har varit olika från barnmusik till klassiskt. Numera övar de varje fredag och spelar denna tisdag med hjärtans lust.

20 februari
Nytt kulturhus i Gustavsberg
Nu pågår byggandet av ett nytt kulturhus i porslins-fabriken i Gustavsbergs hamn med planerad öppning i juni 2024. Värmdö kommuns kultur- och biblioteksenhet visar och berättar om detta för oss. De hoppas på en mötesplats för alla med: bibliotek, lokaler för dans, musik, drama, teater, skapande verksamhet och mötesrum.
Biblioteksbussen finns på plats med ett mindre urval av böcker. De kan hjälpa dig att skaffa lånekort om du inte redan har ett.

5 mars
Gustaf Fröding i dikt och ton
Anders Andersson, operatenor, bjuder denna tisdag på sin mest folkliga sida. Med värmländska uttryck och glimten i ögat får Frödings texter extra liv. Han är välkänd som kyrksångare och har även bland annat sjungit på Kungliga Operan, Nyslotts operafestival, Folkoperan och i Dresden.
Anders ackompanjeras av pianisten Folke Alin. Folke är bland annat vicedirigent i Orphei Drängar och kormästare vid Kungliga Operan.

19 mars
Jenny Farkas – en stark röst som inte lämnar någon oberörd!
Jenny Farkas musikbana började på en fullsatt julshow år 1992. Efter veckor av tjat från en musiklärare ställde hon sig på scenen och sjöng sin version av Ben E Kings ”Stand by me”. Succén var ett faktum och fjortonåringen fick blodad tand. Idag är Jenny en rutinerad studio- och livesångerska, har medverkat i både tv och radio, framträtt på shower, galor och andra tillställningar. Denna tisdag kompas hon av Mikael Lavrell.

2 april
Wärmdö dragspelsgille
Wärmdö dragspelsgille besöker oss och spelar musik som får en att glädjas, minnas och vilja dansa. Var beredd på glädje och låtar från förr.

16 april
Maskinsång och läsarsånger
Vibeke Olsson, författare, föreläsare och baptistpastor. Levande berättelser om industrialisering, folkrörelser, folkförflyttningar och förhållandet landsbygd och storstad utifrån sin forskning och sitt författarskap.

14 maj
Nattvakt på Gustavsbergsfabriken
Nattvakten – film med Allan Edwall som nattvakt på Gustavsbergsfabriken. Marianne Preisler f.d. fajansmålare och guide på AB Gustavsberg kommenterar och berättar om inspelningen.

28 maj
Mitt liv som sportreporter
Lars (Lasse) Granqvist - Sveriges kanske bästa och helt säkert snabbast talande sportreporter besöker oss och berättar om sitt liv i sportens värld. Om idrott som kultur. Kanske får vi svar på vem som varit roligast eller krångligast att intervjua? Exempel på ögonblick av förvåning eller eufori? Och hur klär man avgörande ögonblick i ord? Lasse är Gustavsbergsbo och vinnare av Stora Journalistpriset 2013.

Här kan du ladda ned vårens program som PDF