Habo vägkyrka 2024

Under sommaren är Habo kyrka öppen för den som vill besöka vår vackra kyrka, gå på guidad tur och fika i sommarcaféet. Vägkyrkans café i Sockenstugan har öppet 25 juni- 4 augusti.

Sommarkyrkan Habo kyrka

Habo kyrka är öppen varje dag kl. 9-17. Gudstjänst söndagar kl. 10, undantag vid kvällsgudstjänst med musik. Se kalendern nedan.

Kostnadsfria guidningar

Guidningar ges flera gånger dagligen under sommaren. Detta förutsatt att inga andra förrättningar pågår i kyrkan. Dessa är öppna för alla och är gratis, ingen föranmälan behövs. Guidningen pågår i cirka 20 minuter och startar med en kort andakt. I kalendern nedan ser du tiderna för guidning.

Kommer ni med busslass eller som förening? Då behöver du göra en särskild bokning, klicka här för att se mer information.

Vägkyrkans café i Sockenstugan

Vägkyrkans café i Sockenstugan är öppen 25 juni- 4 augusti. Måndagar-lördagar kl. 10-17, söndagar kl. 11-18.

I Vägkyrkans café kan du umgås och fika hembakat. Försäljning av Fairtrade-produkter, böcker och vykort. Våfflor serveras på lördagar kl. 10-17.

Gillar du att sticka och virka? Varje tisdag kl. 14-16 är du välkommen att sticka i gemenskap i Vägkyrkans café.

Årets utställning heter "Råg i ryggen" och handlar om broderi för religionsfred.

Barnaktiviteter i caféet och Habo kyrka

Leta kyrkmöss i Habo kyrka. Häften finns i kyrkan. I häftet finns en karta och sen är det bara att börja leta efter kyrkmössen som är gömda i kyrkan. Den som hittar alla möss får en gratis glass i Vägkyrkans café.

Pysselhörna. I Sockenstugan finns det bord där barnen kan måla och pyssla.

Vinsten går till välgörenhet

Att vägkyrkan skiljer sig från ett vanligt café kännetecknas bland annat av att all vinst alltid har gått till välgörenhet, vilket även gäller för årets vägkyrka.

I år går det till tre projekt; Ria - Hela Människan, Augusta Viktoria-sjukhuset och Act Svenska kyrkan. Alla pengar gör skillnad för människor – både i lokalområdet men även i flyktingområden i andra delar av världen.

Sommarmusik och allsångskvällar

Vi har sommarmusik i alla våra kyrkor. Under vägkyrkoperioden har vi också allsångskvällar vid tre tillfällen. Se mer information om detta nedan eller i kalendern.

Har du några frågor?

Kontakta vägkyrkans personal på tel. 036-496 26 om du har några frågor!

Vill du baka till Vägkyrkan?

Till vägkyrkan behöver vi hembakat och din insats behövs. Vi behöver
bullar, mjuka kakor och hårda kakor av alla slag. Skriv på påsen ingredienserna i det du bakat så vi vet med tanke på eventuella allergier. Har du svårt att komma upp och lämna det i vägkyrkan så kan vi komma och hämta det du bakat.

Det finns även möjlighet att få vissa ingredienser till din bakning, t ex smör och vetemjöl. Hör av dig till Vägkyrkans personal för mer information, 036-496 26.

Allsångskvällar i Sockenstugan

Vid tre tillfällen under sommaren har vi allsång i Vägkyrkans café 2024. Varmt välkommen!

Guidning under sommaren i Habo kyrka

Under sommaren har vi flera guidningar per dag i Habo kyrka. Guidningarna är gratis och du behöver inte anmäla dig.

Sommarmusik

Se programmet för sommarens musikkvällar 2024.