Dopbevis. Fadderbrev. Vigselbevis
Foto: Sofi Sandström

Dop. Konfirmation. Bröllop/Vigsel. Begravning

Information och kontakt för livets stora händelser. Bokning av kyrka/lokal för dopkalas, mottagning eller minnesstund.

Dop, konfirmation, bröllop, välsignelse och begravning. Livets stora förändringar kan manifesteras i kyrkan. När vi välkomnar ett nytt barn. När vi ledsagar en ung människa in i vuxenlivet. När vi firar kärleken mellan två människor. Eller tar farväl av dem som stått oss nära i livet och överlämnar dem i Guds hand.

Vi erbjuder olika dagar och tider
Du hittar detaljerad information nedan. Välkommen med dina önskningar och frågor. Vi gör vårt bästa för er.

Boka lokal/församlingshem för dopkalas, mottagning eller minnesstund
Kyrka och lokal bokas samtidigt.

Marianne Toikkanen

Assistent

Mer om Marianne Toikkanen

Förvaltningsassistent som arbetar med bokning av dop, vigsel, välsignelse, begravning och församlingshem. Telefontid måndag- torsdag kl. 09-12, 13-15, fredag kl. 09-12

Boka dop, vigsel, begravning & församlingshem

Telefontid

Måndag- torsdag kl. 09-12, 13-15
Fredag kl. 09-12

Man med ett upplyft nydöpt barn. Prästen lägger sin hand på barnet.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med glädje. Det är en fest då vi firar och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang. Dopet är en högtid när vi får säga välkommen - välkommen till jorden, välkommen in i familjen och släkten, välkommen in i gudsgemenskapen och den världsvida kyrkan.

Konfirmation 24-25

Vi erbjuder dig som går i årskurs 8 och uppåt en plats där du får ställa frågor om livet, tron och mycket mer. Sista anmälningsdag är 11 september.

Moget par som gifter sig utomhus.

Bröllop/Vigsel/Välsignelse

När man funnit sin livskamrat och vill leva tillsammans kommer också viljan att bekräfta det. Det är något alldeles speciellt att lova varandra att hålla ihop alla dagar, inför Gud, släkt och vänner.

I kyrkan tar en äldre kvinna farväl framför en kista. Prästen står bredvid. Rosa blommor på kistan.

Begravning

När en människa dör måste man begravas. Det kan ske i en kristen ritual - en begravningsgudstjänst, i annan ordning eller borgerligt.

Övergrans kyrka

Kyrkor & Församlingshem

I över 800 år har de stått där, våra fantastiska kyrkor. De står där för oss alla. I anslutning till våra fem medeltida kyrkor finns församlingshemmen. Vi har ett kapell i Yttergran och den moderna Magdalenakyrkan inne i Kyrkcentrum i Bålsta. I Skokloster finns också Flasta kyrkoruin.

Yttergrans kyrkogård. Håbo pastorat

Kyrkogårdar

Håbo pastorat ansvarar för fem kyrkogårdar. De ligger vid kyrkorna i Kalmar, Yttergran, Övergran, Häggeby och Skokloster.