Behöver du prata med någon?

Ibland tar livet en oväntad vändning. Relationer, arbete, en ny fas i livet, sorg eller glädje. Funderingar kring livet och tro? Oavsett vad finns möjlighet att prata och bolla tankar med präst/diakon. De har tystnadsplikt och det kostar inget och du måste inte bo i församlingen.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En person håller i en smartphone.

Kyrkans SOS

Vi har samtalsjourer för alla. Regnbågslinjen riktar sig specifikt till dig inom HBTQI-spektrat. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten, tre kvällar i veckan. Läs mer.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.