Närbild på en kvinna som står upp med knäppta händer i en kyrka. Fyllda kyrkbänkar syns suddigt i bakgrunden.

Gudstjänster

Mitt i livets glädje och sorg, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst. Alla är välkomna att vara med: barn, unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. Här hittar du aktuella gudstjänster i Svenska kyrkan Hägersten.

Söndagsgudstjänster

Gudstjänst eller mässa firas varje söndag kl. 11.00 i minst en av församlingens kyrkor.

Lunchandakter i Kvarterskyrkan på kajen

Fredagar kl. 11.45–12.00, i samband med Öppet café på kajen.
6 september till 6 december.

Andrum/kvällsmässor

Uppenbarelsekyrkan
Torsdagar kl. 17.30.

Mälarhöjdens kyrka
Torsdagar kl. 19.00.

Gudstjänst med kaffe på Trekantens servicehus, Gröndal

Vi träffas på servicehuset runt kaffeborden för andakt och trevlig samvaro.
Onsdagar, kl. 14.00.
23 juni, 17 juli, 14 augusti, 18 september, 23 oktober, 20 november, 18 december.

Sånggudstjänst och musikcafé på Axelsbergs seniorboende

Vi möts i Seniorhälsans lokal på Axelsbergs aktivitetscenter.
Fredagar, kl. 14.00.
31 maj, 23 juni, 28 juni, 30 augusti, 27 september, 25 oktober, 29 november.

Julotta
Onsdag 25 december
kl. 10.00

Swisha gärna din kollekt

Skriv vad betalningen avser i meddelanderutan. Vi har separata Swish-nummer för respektive kyrka.

Uppenbarelsekyrkan 123 419 37 85
Mälarhöjdens kyrka 123 464 13 38
Gröndals kyrka 123 301 04 28
Kvarterskyrkan på kajen 123 502 16 62

Ska vi be för dig vid nästa gudstjänst?

Skriv din bön och markera om du vill vara anonym.

Skicka in din förbön

Gudstjänster vi lyfter fram lite extra

28/7 Presseningsikoner, heliga queera bilder

Vernissage söndag 28 juli kl. 12.30–15.00. Uppenbarelsekyrkan, Stora salen Välkommen till vernissage för utställningen av Mats Hermanssons Presenningsikoner!

28/7 Regnbågsmässa

Vi inleder Stockholm Pride i Hägerstens församling med en mässa som präglas av stor delaktighet och inklusivitet. Alla är välkomna och gudstjänsten är särskilt riktad till dig som är HBTQ+. Kl. 11.00 i Uppenbarelsekyrkan. Välkommen precis som du är.

8/9 Dopfest i Uppenbarelsekyrkan – anmälan snarast

Välkomna till Dopfest i Uppenbarelsekyrkan för barn döpta under jan-juni 2024! En dopängel väntar här på er eftersom ni låtit döpa ert barn!

2/11 Musikhögmässa – Widéens Requiem

Välkommen till musikhögmässa på alla helgons dag. Uppenbarelsekyrkans Motettkör sjunger Requiem av Ivar Widéen tillsammans med sopranen Jessica Elevant. Uppenbarelsekyrkan kl. 11.00.

Några stearinljus brinner i mörkret.

2/11 Musikandakt med ljuständning i Gröndals kyrka

Välkommen till musikandakt i Gröndals kyrka kl. 18.00.

26/12 Musikgudstjänst med gröt och skinkmacka

En finstämd musikgudstjänst med julmusik. Kom och sjung med i våra älskade julpsalmer, och stanna kvar efteråt på en skål julegröt och skinkmacka.

26/12 Musikgudstjänst på annandagen

Familjen Olofson sjunger musik i juletid. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 16.00.

Anta en existentiell hälsoutmaning!

Genomför Kyrkans klassiker

Prova en existentiell hälsoutmaning! Utmana dig själv att regelbundet be, läsa Bibelns texter, fira gudstjänst och visa omtanke. Genomför klassikern själv eller tillsammans med andra.

Hjälp till att skapa gudstjänsterna

Någon tänder ljus i en svart ljusbärare.

Bli gudstjänstvärd i Hägersten

Var med i att bygga upp gudstjänstens gemenskap, bidra till att den blir en källa till glädje och kraft. Välkommen som gudstjänstvärd i Svenska kyrkan Hägersten. Kontakta respektive kyrkas distriktschef.

Om gudstjänst på Svenska kyrkans nationella sidor

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

En skål med oblat. På kanten av skålen balanserar en bruten oblat.

Fira nattvard

Det var påsk och Jesus visste att han skulle dödas. På kvällen samlade han sina lärjungar till en sista måltid. Den här måltiden påminns vi om varje gång vi firar nattvard.

Rader med psalmböcker staplade på varandra i en hylla.

Vad är vad i gudstjänsten

I gudstjänsten förekommer flera ord och moment som kan vara svåra att förstå. Nedan finns en lista som förklarar begreppen.

Hitta mer andlighet i Svenska kyrkan Hägersten

Kyrkhelg med gudstjänst

En helg i gemenskap för alla åldrar i Kvarterskyrkan på kajen. På lördagen förbereder vi söndagens gudstjänst. Vi sjunger, skapar och samtalar tillsammans. Och fikar till självkostnadspris.

En svartklädd man står och sjunger på en scen. En kvinna i svart klänning dirigerar.

Gå på konsert

I Svenska kyrkan Hägersten hittar du många starka konsertupplevelser. Här finns ett rikt musikliv, där många känner ett stort engagemang. Välkommen till musik med passion.

Retreat, meditation, pilgrimsvandring och cirkeldans

I Svenska kyrkan Hägersten hittar du hälsa för själen. Här kan du finna stillhet, motverka stress och nå andlig fördjupning. Läs mer här.

En kvinna står med knäppta händer. Tända ljus i förgrunden.

Andlig fördjupning

Reflektera över livet och kristen tro. Svenska kyrkan Hägerstens församling har flera samtalsgrupper och kreativa mötesplatser. Här kan du också konfirmeras som vuxen.