Foto: Alex Giacomini /Ikon

30/11 Adventskonsert: 100 % glädje!

Kom, lyssna och sjung med i den glada och medryckande Adventsmusik. Sjung de härliga och omtyckta psalmerna. Hitta glädjen. Var glad i vår Herre och Gud. Kl. 18.00 i Uppenbarelsekyrkan. Fri entré.

Lördag 30 november kl. 18.00 Uppenbarelsekyrkan

Fri entré

Denna konsert består av både kända och okända sånger, med den gemensamma nämnaren att de är fulla av glädje. Kom och sjung med i de härliga adventspsalmerna.

Medverkande:
Hägerstens Gosskör med Skarvarna
Uppenbarelsekyrkans Diskantkör
Pelles tidigare elever från Adolf Fredrik
Brasskvartett och solister
Pelle Olofson, dirigent

Fri entré – tack vare ditt medlemskap

Ditt medlemskap i Svenska kyrkan möjliggör att denna verksamhet kan vara avgiftsfri. Tack för att du är medlem – du är del av något större.

Läs mer om vad du bidrar till som medlem.

Detta händer i advent och jul

27/11 Julmusikal för barn och vuxna: Stjärnan på himlen

Vad hände egentligen den första julen? Följ med på en musikalisk resa 2 000 år tillbaka i tiden. Vi får besöka Betlehem tillsammans, och uppleva en spännande berättelse med musik, dans och teater. Uppenbarelsekyrkan kl. 18.00. Fri entré.

30/11 Adventskonsert: 100 % glädje!

Någon flätar ihop ett julhjärta av papper att hänga i granen.

30/11 Julbazar i Kvarterskyrkan på kajen

Välkommen till julbazar på första advent. Alla intäkter går oavkortat till ACT Svenska kyrkans internationella arbete. Kontakta Sara Power om du vill skänka återbrukat, handarbetat eller hembakat. Bazaren pågår kl. 10.00–14.00.

6/12 Orgelelevernas julkonsert

Uppenbarelsekyrkans orgelelever spelar jultoner. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 18.00. Fri entré.

7/12 och 8/12 Julkonserter med Sounding Joy

Gospelkören Sounding Joy bjuder in till två julkonserter. En stark tradition i Mälarhöjdens kyrka i snart tjugofem år. Med både traditionell julgospel och låtar från andra genrer. Välkommen kl. 16.00 och 19.00 på lördag, och kl. 16.00 på söndag. Skaffa din biljett via billetto.se.

En hand i ett luciatåg håller ett ljus med tallrik för att inte bränna sig på stearinet.

10/12 Lucia med Uppenbarelsekyrkans Barnkör

Ett stämningsfullt Luciatåg med Uppenbarelsekyrkans Barnkör. Välkommen kl. 18.30.

11/12 Luciatåg!

Traditionellt luciatåg med de kända sångerna och några okända sånger. Stjärngossar! Tärnor! Lucia med ljus i hår! Ljus i mörkret Välkommen kl. 18.30.

Tända ljus i julgran.

14/12 Kyrkokörens julkonsert

Mälarhöjdens Kyrkokör bjuder på härlig julmusik tillsammans med solister.

Ett snöigt rött hjärta med siden band ligger i en handflata.

14/12 Vi sjunger in julen på Sjövikstorget

Kvarterskyrkan på kajens körer sjunger in julen på Sjövikstorget. Välkommen kl. 14.00.

15/12 Luciakonsert 1och 2

Fira Lucia med Hägersten A Cappella, Hägerstens Ungdomskör och Chorista. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 15.30. Köp din biljett (50 kr + avgift) via billetto.se.

18/12 Julkonsert med Uppenbarelsekyrkans Motettkör

Julkonsert med Uppenbarelsekyrkans Motettkör, solister och instrumentalister. Fika med hembakat serveras i pausen. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 19.00. Fri entré.

19/12 Öppen julberättelse

En julvandring för de allra minsta och deras föräldrar. Välkommen att tillsammans kliva in i krubbans värld. Här upplever vi julberättelsen med alla sinnen. Kl. 09.30 i Gröndals kyrka.

Ett träkors. En julgran syns suddigt i bakgrunden.

21/12 Julkonsert med Hägerstens Kammarkö

Lördag 21 december kl. 16.00, Uppenbarelsekyrkan. Mer info kommer.

22/12 Julkonsert med Primula Veris

Julhelgen närmar sig. Välkommen till en stämningsfull julkonsert med Primula Veris. Kl. 18.00 i Uppenbarelsekyrkan. Fri entré.

24/12 Julspel – Ett barn är fött

Det nya Julspelet nu för tredje gången. De mest älskade julsångerna och psalmerna. Det bästa på Julafton! På julafton kl. 11.00. Fri entré.

24/12 Julbön med Julaftonskören

Julbön med de mest älskade julsångerna framförda av Julaftonskören. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 16.00.

26/12 Musikgudstjänst med gröt och skinkmacka

En finstämd musikgudstjänst med julmusik. Kom och sjung med i våra älskade julpsalmer, och stanna kvar efteråt på en skål julegröt och skinkmacka.

26/12 Musikgudstjänst på annandagen

Familjen Olofson sjunger musik i juletid. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 16.00.

29/12 Messiaen: La Nataivité du Seigneur (Herrens födelse)

Martin Blomquist framför Olivier Messiaens nio julmeditationer för orgel. Välkommen till Uppenbarelsekyrkan kl. 16.00. Fri entré.

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

Hitta gudstjänster och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna jultankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Julevangeliet

Läs eller lyssna på julevangeliet – den text ur Bibeln (Lukasevangeliet 2:1-20) som handlar om Jesus födelse.

Se en animerad film om julens händelser

Be en bön eller tänd ett digitalt juleljus på bönewebben