6/10 Internatinell körtävling: Let the peoples sing

Nyhet Publicerad

Hägersten A Cappella har av Sveriges Radio valts ut som  Sveriges bidrag och gått till final. Direktsändning från Uppenbarelsekyrkan i Sveriges Radio P2 söndag 6 oktober.

Körtävlingen  ”Let the peoples sing” genomfördes första gången 1961 på initiativ från European Brodcasting Union (EBU). Syftet är att ge amatörkörsången stimulans, uppmärksamhet  och stor internationell spridning via EBUs alla radiokanaler. Den genomförs vartannat år, men p g a pandemin så är det nu första gången sedan 2021 som denna tävling sker.

Det är BBC som håller i produktionen där alla körer som kommit till final deltar.
Så på kvällen den 6 oktober står Hägersten A Cappella redo att under Kerstin Börjesons ledning från Uppenbarelsekyrkan, i direktsändning låta den vackra svenska körklangen ljuda över hela Europa.
Konsertpubliken kommer att bestå av särskilt inbjudna åhörare, men håll utkik efter uppdatering om vilka tider som gäller för sändningen denna kväll. Det kommer att synas på församlingens hemsida, och i sociala medier. Då kan du följa finalen via Sveriges Radio P2.

Tävlingen omfattar två kategorier – vuxenkör och barnkör – och följande körer har gått till final:
Vuxenkör: KYN (Finland), Juventus (Lettland), Encore (Estland), Hägersten A Cappella (Sverige)
Barnkör: Copenhagen Girls Choir(Danmark), Chorus Lucundus (Finland), Incantani (Schweiz), BNR Childrens Choir (Bulgarien)

Det utses en vinnare i varje kategori, men bara en kör kan vinna den eftertraktade priset Silver Bowl.

(PS EBU står också för en annan stor musiktävling – Eurovision Song Contest…….)