Foto: Maria Svensk/IKON

Provtryckning av gravstenar

Nyhet Publicerad Ändrad

Löpande provtryckning av gravstenar på våra kyrkogårdar har skett under 2019, och berörda gravrättsinnehavare har blivit meddelade. De gravstenar som efter uppmaning inte åtgärdas kommer att läggas ner.

Det finns sedan tidigare anvisningar hur nya gravstenar ska monteras för att stå säkert.

Nu finns också anvisningar för hur säkerhetskontrollen på äldre stenar ska genomföras.  En gravsten ska bland annat klara 35 kg dragkraft utan att välta.

Om er sten på gravplatsen inte blir godkänd, kommer att kontaktas via brev om aktuell gravinnehavare finns.
De gravstenar som efter uppmaning inte åtgärdas kommer att läggas ner.

Vi söker även kontakt med gravinnehavare på gravplatser som inte är rätt uppdaterade med en grönskylt. Om du fått en grönskylt så kontakta förvaltningen så får du reda på anledningen som kan var flera.

Varför gör kyrkogårdsförvaltningen detta?

Kyrkogårdsförvaltningen har ett kontrollansvar för gravstenarnas säkerhet och för arbetsmiljö för alla som arbetar eller vistas på kyrkogården.

Gravrättsinnehavaren ansvarar för gravplatsen och gravstenen.

Gravstensfirmor/stenhuggeri kan bistå med hjälp med säkring av gravstenar.

Vid frågor kontakta kyrkogårdsexpeditionen.