Någon sänker ner en urna i marken på en gravplats.

Urnnedsättning i grav eller askgravlund

Nyhet Publicerad Ändrad

När askan/urnan efter er närstående har kommit till oss på kyrkogårdsförvaltningen, skickar vi ut ett meddelande till den som är angiven som närmast anhörig att det nu går bra att boka tid för gravsättning.

Ni kan själva gravsätta urnan/askan på utsedd gravplats eller askgravlund, då kan vaktmästare möta upp er enligt överenskommelse eller så kan urnan hämtas i kapellet. Det är också möjligt att präst eller begravningsentrepenör närvarar.

Gravsättning sker enligt överenskommelse vardagar mellan 8-15, i viss mån finns tider för gravsättning även på helger.

Urnan kan också gravsättas utan att anhöriga närvarar, önskar ni att kyrkogårdsförvaltningen gravsätter utan er närvaro krävs ett påskrivet medgivande om gravsättning, det skickar vi till er om ni kontaktar oss.

Bokning av urnsättning görs på kyrkogårdsexpeditionen.

Tveka inte på att höra av er om ni har några frågor!

Grav och minnesplatser

I Hagfors pastorat erbjuder vi idag fyra olika begravningsskick. Nedan kan du läsa vad de olika gravskicken innebär.