Vackra och klimatvänliga kyrkogårdar - en självklarhet i Hallsberg

Kanske har du både sett och hört många surrande insekter på våra kyrkogårdar? Vi hoppas det! Att öka den biologiska mångfalden är nämligen något Hallsbergs församling har arbetat med i många år. Här kan du läsa mer om det miljöarbete som utförs i församlingen.

Svenska kyrkan har en färdplan för klimatet med tre mål satta till 2030 – klimatneutralitet, värderingsförändring i klimatfrågor och klimaträttvisa. Färdplanen innebär att Svenska kyrkan ska arbeta för att minska den egna klimatpåverkan och bidra till att bromsa effekterna av klimatförändringarna. Praktiskt rör det sig om att till exempel fasa ut fossila bränslen, se över energianvändningen i fastigheter och använda förnybar el.

Kyrkogårdsförvaltningen i Hallsbergs församling har under lång tid arbetat flitigt med att klimat- och miljöanpassa verksamheten. Till exempel installerades solceller på taket till förrådsbyggnaden 2017, vilka ger all energi som behövs för uppvärmning av huset. Kontinuerligt byts fossildrivna maskiner till bra, eldrivna alternativ och många av våra fordon går på miljöbränsle. Det här gör skötseln av kyrkogårdarna både miljövänligare och tystare. Trädgårdsavfall komposteras och den näringsrika mullen användas sedan till jordförbättring i planteringar.

En livlig, insektssurrande blomsteräng är ett trivsamt inslag i naturen och på kyrkogården vid Sockenkyrkan möts du av precis det här. Under flera år har nämligen gräs och ängsblommor fått växa sig höga och bilda vackra sommarängar på utvalda delar av kyrkogården. Blomsterängarna är en del av det allsidiga miljöarbete som pågår i Hallsbergs församling. Vaktmästarna i Hallsbergs församling arbetar nära naturen och att värna Guds skapelse och skapa miljöer där djur- och växtlivet trivs faller sig naturligt.

– Bin, humlor och andra insekter fungerar som pollinerare och våra sommarängar ger dem en miljö där de trivs. Vi har skapat dessa områden för att bidra till mångfalden av både växter och djur, berättar kyrkogårdsföreståndare Hille Griepentrog.

De blomstrande ängarna är alltså inte bara fina att titta på, de har också en viktig funktion som hem åt bin, humlor, fjärilar och många andra insekter och växter. Sommaren 2020 togs nästa steg i arbetet för ökad biologisk mångfald när två bisamhällen flyttade in i församlingens egna bikupor. Det är viktigt att se till att bina trivs så att de inte svärmar och flyttar. Två gånger per år slungas Hallsbergs församlings egen smakrika kyrkhonung. Honungen säljs sedan och intäkterna går till välgörande ändamål. Varför inte passa på att köpa en burk nästa gång du ser en?

Miljöarbetet är långsiktigt och församlingen arbetar hela tiden för att hitta hållbara alternativ. Sedan tidigare finns planteringar med växter som insekter tycker om, såsom lavendel och kärleksört, samt insektshotell.

Kyrkogårdarna vid Sockenkyrkan och Adventskyrkan är vackra minnesplatser för dem vi älskar och saknar. De är också platser dit du kan komma och uppleva en rofylld, vacker och grönskande miljö. Välkommen förbi!

Blomsteräng ger mat till kyrkans bin

Våren 2024 anlades en ny blomsteräng vid Sockenkyrkan.