Bårtäcken används ofta vid begravningar
Foto: Lena Eriksson

Begravning

Händelser i våra liv kan präglas av största glädje eller djupaste sorg. Vi vill finnas som stöd vid de ibland svåra stunder som livet ställer oss inför. En väns eller en nära anhörigs bortgång kan vara en sådan stund.

Begravningen

När en människa dör reagerar de personer som finns i omgivningen på olika sätt. Oavsett om det är en släkting, en nära vän eller en bekant som inte längre finns, uppstår ofta känslor som vi inte trodde fanns. Känslor som vi kanske inte känner igen.

I en stund av sorg och saknad behöver människor stöd. Detta stöd finns i den kristna tron, en tro som kan visa vägen ut ur sorgen och plocka fram de ljusa minnena.

Vår församling erbjuder människor som mist en nära anhörig möjligheten att delta i s k sorgegrupper. Där får den sörjande tillfälle att diskutera sina känslor och erfarenheter med andra i samma situation. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta en av våra diakoner, se kontaktuppgifter nedan.

Tveka inte heller att kontakta en präst eller diakon om du har tankar och frågor kring liv och död.

Begravningsgudstjänst

Bokning av dag och tid brukar oftast ske i samband med besöket hos begravningsbyrån (det är alltid möjligt att vända sig direkt till kyrkans expedition eller till en enskild präst). Så fort det är möjligt tar en präst kontakt med anhörig för att komma överens om tid för samtal.

Vi har följande tider för begravningsgudstjänster:

Onsdagar kl 11:00
Fredagar kl 10:00, 12:00, 14:00

Alla kyrkotillhöriga i Sverige kan utan kostnad ha begravningsgudstjänst i den församling de önskar, hemförsamlingen står för kostnaden.