Foto: Bild hämtad från Pixabay

Församlingsresa till Assisi – I Franciskus fotspår

18/9 - 22/9 (2024)

Den 18 - 22 september i år går vår församlingsresa till Assisi, Italien.
Välkommen att följa med (begränsat antal platser).
Praktiska fakta om resan samt kontaktuppgifter finns längre ner på sidan.

År 2000 kom Assisi med på Unescos lista över världsarv, och hit kommer över fyra miljoner besökare varje år, turister såväl som pilgrimer, som besöker kyrkor och platser som är knutna till Franciskus.

Bakgrunden till församlingsresan är att vi ska få möjlighet att fördjupa vår tro via Franciskus av Assisi. Likheten med vår tid och Franciskus’ på 1200-talet är fler än vi kan tro. Då som nu förändras samhället snabbt: ekonomiskt, kulturellt och religiöst. Början till globalisering inleddes i mindre skala redan på medeltiden. Därav kan vi finna många likheter, och ta hjälp av Franciskus med församlingsresan, men också vår inre resa.

Målet med resan är att vi ska få lära känna Franciskus som person, hans andlighet och hur det kan påverka oss och vår tro. Vad betydde kallelsen att bygga upp kyrkan för Franciskus, och vad betyder den för oss idag? För Franciskus var den praktiska tron viktig, han lär ha sagt ”predika ständigt evangelium, och om nödvändigt, använd ord”. Hur kan vi visa varandra kärlek och respekt, hur kan vi som Franciskus och Mindrebröderna (orden han grundade) öva oss i att vara ödmjuka och se allas lika värde som han såg hos de fattiga och utsatta i Mattesevangeliet 25:31-46, där Jesus säger ”Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig”.

På vår resa kommer vi att besöka kyrkor och platser som har haft stor betydelse för Franciskus själv, men som också har kommit att byggas
till hans ära. Vi kommer besöka San Damiano, kyrkan han fick sin kallelse i, Franciskusbasilikan, S:t Klarabasilikan, Santa Maria Degli Angeli – kyrkan som byggts upp över platsen dit han själv drog sig undan för att be och vara i ensamhet och som han fick dö på. Vi kommer att samtala om hur Franciskus och hans liv och eftermäle påverkar oss och vår tro. Vi kommer att ha andakter, fira mässa och vi kommer att dela måltider tillsammans. Vår önskan är också att få träffa en munk eller nunna för att samtala om hur de lever sina liv, vigda åt Gud.

Det kommer även att finnas fritid för att kunna upptäcka Assisi på egen hand, och ha tid att reflektera enskilt och tillsammans över det vi får vara med om.

Praktiska fakta om resan

När:
18-22 september 2024

Flyg:
Arlanda till Rom: onsdag 18/9 kl 07:00 framme 10:00*
Rom till Arlanda: söndag 22/9 kl 10:50 framme 14:00*

Pris:
ca 7000 (inkl flyg, transfer, boende, frukost och middag.) **

Boende:
Domus Laetitiae Assisi
Receptionen är öppen 08:00-22:00
Incheckning sker från kl 14:00. Utcheckning senast kl 10:00.
Gratis WIFI
Rummen har luftkonditionering.

I Assisi tillämpas turistskatt: 2 € per dag och person fram till den tredje dagen.

Klimat:
Det kommer att vara varmt, runt 25 grader ner till 13 grader på kvällen.

Träffar inför resan:
12/6 19:15 & 21/8 19:15 i S:t Larsgården, Hallstahammar, Vallongatan 6.

Anmälan och frågor:
görs till Simon Iversen, Cecilia Alsterlund eller Mari Laidlaw (se nedan).

*Tiderna på flyg kan komma att ändras, Norwegian förbehåller sig rätten att göra ändringar i tidtabellen.

**Priserna kan komma att justeras beroende på hur mycket de olika guidade turerna kostar och hur många vi blir som åker.