Entré till Norra kyrkogården

Byggprojekt i församlingen: Norra kyrkogården

Norra kyrkogården är vår äldsta aktiva kyrkogård i Halmstad, som tyvärr har varit lite bortglömd under åren, trots sitt centrala läge. Kyrkogården går dock nu in i en ny fas i dess historia, med en stor ombyggnation som vi hoppas ska bidra med ökad närvaro av Halmstadsborna.

Del 1: Planering och vision:

Höst 2023

Norra kyrkogården har ett stort värde i dess kulturhistoriska plats i Halmstad, det vill Halmstads församling värna om. Kyrkogården är dock svåråtkomlig, logistiskt svåranvänd, mörk och fylld med trånga gångar och grindar. Därtill är kyrkogården inte tillräckligt tillgänglighetsanpassad. Därför är det hög tid att genomföra en större ombyggnation av kyrkogården.

Målet med detta projekt är att skapa en plats som Halmstadsborna vill dra sig till genom att promenera igenom kyrkogården, sitta ner för att vila en stund i solen eller besöka någon nära som har gått vidare. Därtill är ytterligare ett mål att möjliggöra den för besök för alla i Halmstad och även underlätta för Halmstads församlings anställda i deras arbete på kyrkogården. I alla dessa förändringar som planeras att göra, är det av största vikt att behålla dess kulturhistoriska värde för Halmstad.

Med tanke på hur mycket förändringar som har skett i området runt Norra kyrkogården, exempelvis byggnationen av området på Nissastrand, hoppas Halmstads församling att detta projekt kommer att öka genomströmingen av folk genom kyrkogården.

Projektets innefattning:

• Anläggning av nya entréer
  • Nya grusgångar
  • Ny belysning
  • Två nya gravskick (Ett gravskick innebär hur man väljer att bli begravd. I detta projekt byggs en ny askgravlund och en askgravplats.)
Bild på ett av de nya gravskicken

Nytt gravskick

Foto: Christoffer Eliasson

Del 2: Anläggning

September 2024

Efter cirka ett år av arbete går projektet fortfarande enligt tidsplan, och invigningen till Allhelgonahelgen 2024 ser därför ut att vara genomförbart. Arbetet är nu inne i den tredje, och sista etappen där inga större oväntade problem har uppkommit under de tidigare etapperna.

Första etappen: Ny entré och anläggning av askgravplatsen.
Andra etappen: Ytterligare en ny entré och anläggning av askgravlunden.
Tredje etappen: Anläggning och upprustning av grusgångar, installation av konstverksplats längst Norra vägen och öppnande av entrén längst Norra vägen.

Stefan Bergdoff

Församlingsdirektor, Halmstads församling