Händer som håller en telefon som visar en digital andakt.
Foto: Anna Hjalmarsson

Digitala andakter

Det är inte alltid man har möjlighet att ta sig till kyrkan när det är gudstjänst. Här hittar du digitala femminuters-andakter från våra kyrkor att se hemma från soffan.

Församlingens filmade andakter har kommit att bli uppskattade med många deltagare varje vecka.
På grund av sjukdom har vi för tillfället inte möjlighet att filma andakterna med den höga tekniska kvalitet som vi önskar.
Därför hänvisar jag till radios och TV:s andakter och gudstjänster under jul- och nyårshelgerna.

Förhoppningsvis kan församlingens andakter åter börja läggas ut efter trettonhelgen.

Lars Björksell
Kyrkoherde

Första advent

Andakt med Ulf Edlund, Marita Björck och Cecilia Sandgren. Temat är "Ett nådens år" Dagens kollekt går till Act Svenska kyrkan och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 312 34 86.

Domsöndagen

Andakt från Holms kyrka med Susan Tronsson och Stefan Ljungberg. Temat är Kristi återkomst. Dagens kollekt går till Stiftelsen Göteborgs kyrkliga stadsmission och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 544 19 44.

Söndagen före domsöndagen

Andakt från S:t Nikolai kyrka med Mikael Isaksson och Christina Lindkvist. Söndagens tema är: Vaksamhet och väntan. Dagens kollekt går till Act Svenska kyrkan och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 287 59 20.

Andakt inför allhelgona

Andakt från Martin Luthers kyrka med Susanne Johansson, Marita Björck och Cecilia Sandgren. Kollekten går till Nattcafét och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 312 34 86

20 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Holms kyrka med Elisabet Kling och Stefan Ljungberg. Dagens kollekt går till Svenska kyrkans familjerådgivning och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 544 19 44.

19 söndagen efter trefaldighet

Andakt från S:t Nikolai kyrka med Gunne Björhag och Julia Westerberg. Temat är "Trons kraft". Dagens kollekt går till Asylrätsscentrum, vill du vara med och ge kan du swisha till 123 287 59 20.

18 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Martin Luthers kyrka med Ulf Edlund och Cecilia Sandgren. Dagens tema är "Att lyssna i tro". Dagens kollekt går till Diakonernas hjälpkassa och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 312 34 86.

Tacksägelsedagen

Andakt med Anders Pihl och Susanna Pihl från Kärlekens kyrka. Temat är lovsång. Dagens kollekt går till Sveriges kyrkosångsförbund och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 544 19 44.

Den helige Mikaels dag

Andakt från S:t Nikolai kyrka med Anki Lidén och Julia Westerberg. Temat är "Änglarna". Dagens kollekt går till Svenska kyrkan i utlandet och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 287 59 20.

15 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Martin Luthers kyrka med Ulf Edlund och Marita Björck. Temat är "Ett är nödvändigt". Dagens kollekt går till Kvinnojouren Viktoria i Halmstad. Vill du vara med och ge kan du swisha till 123 312 34 86.

14 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Övraby kyrkoruin med Elisabet Kling. Temat är "Enheten i Kristus" Dagens kollekt är en ekumenisk rikskollekt och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 544 19 44.

13 söndagen efter trefaldighet

Andakt från S:t Nikolai kyrka med Ami Sundberg Janåker och Julia Westerberg. Söndagens tema är medmänsklighet. Dagens kollekt går till Diakoniinstutitionerna och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 287 59 20.

12 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Martin Luthers kyrka med Susanne Franzén och Marita Björck. Söndagens tema är "Friheten i Kristus". Dagens kollekt går till Nattcafét i Halmstad och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 312 34 86.

En kvinna står utanför Kärlekens kyrka och läser söndagens bibeltext

11 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Kärlekens kyrka med Susan Tronsson, Åsa Ekheimer, Stefan Westerberg och Stefan Ljungberg. Dagens tema är "Tro och liv"

En präst står framför ett altare med tända ljus

10 söndagen efter trefaldighet

Andakt från dopkapellet i S:t Nikolai kyrka. Med Jonas Hagård och Cecilia Sandgren. Dagens tema är "Nådens gåvor" Dagens kollekt går till Hela människan och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 287 59 20.

9 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Martin Luthers kyrka med Ulf Edlund och Marita Björck.

8 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Kärlekens kyrka med Elisabet Kling och Ingvar Petersson.

Kristi förklarings dag

Andakt från Olaus Petri kyrka med Lena Karlsson, Ulrika Bergsten och en psalmkör bestående av Ulrika Bergsten, Elisabeth Hegart Dyrehag, Andreas Sundelid och Lena Karlsson.

6 söndagen efter trefaldighet

Andakt från Rosenkapellet i Martin Luthers kyrka med Susanne Johansson, Susanne Franzén och Marita Björck.

Apostladagen

Andakt från Kärlekens kyrka med Susan Tronson och Ingvar Petersson.

Fjärde söndagen efter trefaldighet

Andakt från S:t Nikolai kyrka med Mikael Isaksson och Ann-Catrin Björnberg

Den helige Johannes döparens dag

Andakt från Kärlekens kyrka.

Första söndagen efter Trefaldighet

Andakt från Olaus Petri kyrka med Elisabeth Hegart Dyrehag och Andreas Sundelid. Psalmkör: Ulrika Bergsten, Elisabeth Hegart Dyrehag, Andreas Sundelid och Lena Karlsson. Dagen tema är "Vårt Dop". Dagens kollekt går till Bräcke diakoni och vill du vara med och ge kan du swisha till 123 287 59 20.