Förändring av granrishantering

Detta avser dig som betalar för granris för gravplats(er) på Västra Gamla och/eller Västra Nya kyrkogården i Halmstad, tillhörande Halmstads församling.

Under rådande omständigheter i vår omvärld tvingas vi att ställa om i vår granrishantering från och med i år. Det kommer innebära en förändring på din gravplats när den skall smyckas inför vintern 2023. Vi kommer använda oss av färdigbundna granrisdekorationer, vilket kommer förändra utseendet. Denna förändring kommer även påverka priset från och med nästa år (2024). Granrisdekorationerna kommer ha olika storlekar anpassade efter storlek på gravplats, kvarter och/eller planteringslåda. Vi kommer generalisera och därmed anpassa storlek efter gravplats.

Detta beror på följande:

• Förbättra arbetsmiljön för vår personal.
  • Kostnaden för inköp av material och personalkostnader i samband med lös granrisläggning motsvarar inte den kostnad vi kan debitera våra fakturamottagare.
  • Ur miljösynpunkt är det inte försvarbart att avverka så mycket gran från en begränsad resurs när vi tänker hållbarhet och mångfald.
  • Vi kämpar också med global uppvärmning som innebär längre, varmare höstar.
    Detta påverkar kvalitén på granriset och orsakar ett högt svinn.

Är du fakturakund med årligt erbjudande så kommer du notera en prishöjning på erbjudandet från och med år 2024. Är du avtalskund så efterföljs gällande gravskötselavtal på antalet år och summan avtalet upprättats på. Nytt pris beslutas i Kyrkofullmäktige i november 2023.

Vid frågor angående ovan information kan du kontakta oss
på tel: 035-282 20 40.