Lyssna

Instrumenten i S:t Nikolai kyrka

Är du nördigt intresserad av instrument? Här kan du läsa mer om de instrument som finns i S:t Nikolai kyrka.

S:t Nikolai kyrka har ett förnämligt instrumentarium - två orglar, konsertflygel och en cembalo. I kyrkans rika musikliv är instrumenten viktiga redskap, och de används flitigt i församlingens gudstjänster och kyrkliga handlingar, i konserter och lördagsmusik, i samspel med solister och ensembler och som soloinstrument. De erkänt fina instrumenten är väl balanserade i kyrkorummets goda akustik och en stor tillgång för kyrkans musiker samt för musiker och solister från när och fjärran som gästar S:t Nikolai kyrka.

Beskrivning och initiativ till instrumenten:
Paul Tufvesson, organist, dirigent
i S:t Nikolai kyrka 1974-2007.

FLYGEL

Kyrkans konsertflygel av märket Bösendorfer modell 225, är byggd i Österrike. Tonomfånget är 7½ oktav och 92 tangenter. Den köptes in år 1997 från den anrika fabriken i Wien. Flygeln är speciellt utvald för S:t Nikolai. Av tre exakt likadana flyglar valdes denna flygel ut på plats vid provspelning av Nikolaikyrkans musiker. Flygeln i S:t Nikolai kyrka har en varm, tydlig klang och ett fylligt basregister som smälter väl in i kyrkans akustik. Internationella pianosolister spelar gärna i S:t Nikolai. 

CEMBALO

Kyrkans cembalo är av fabrikatet G. C. Klop och tillverkad i Holland 1992. I framför allt äldre musik är cembalon ett viktigt solo- och ackompanjemangsinstrument. 

Denna cembalo är byggd efter italiensk förebild i trä av italiensk ceder och har två 8´ register med mässingsträngar. 

För att framföra äldre musik med tidstrogna lågstämda instrument, kan hela klaviaturen flyttas ett halvt tonsteg till vänster. Hela instrumentet klingar då en halvton lägre. Normal tonhöjd för tonen A är 440 Hz och för lågstämd 435 Hz.

KORORGEL

Kororgeln är placerad på golvet nära kyrkans centrum och tillkom år 1978. Under slutet av 1900-talet skedde en omfattande utveckling av musikverksamheten i Sveriges kyrkor. Med kororgelns tillkomst i S:t Nikolai kyrka skapades större möjligheter för körer och ensembler att sjunga och musicera framme i kyrkan, i församlingens mitt. Kororgeln byggdes av firman Åkerman & Lund Orgelbyggeri AB i Knivsta, under ledning av Knut Kaliff och Lars Nordgren och intonerades av F Stemmer och K Kaliff. Kontrollant för instrumentbygget var professor Alf Linder från Stockholm.                                                                 

Orgeln har 19 stämmor, fördelade på två manualer-huvudverk och öververk samt pedalverk. Piporna i orgelfasaden är ljudande med Principal 8´ i fokus. Piporna i mittfältet är dubblerade, därav ”spegelfältet” med stående respektive hängande pipor. På orgelns baksida är pedalstämman Subbas 16´ placerad.

Kororgeln anknyter till det sena 1700-talets franska orgelideal och kännetecknas av fyllig Principalklang, varm karaktärsfull flöjtklang och markanta rörverk (Trumpet, Cromorne, Fagott). Kororgeln är i likhet med den stora orgeln skapad för detta kyrkorum. Rummets egenskaper har utgjort underlag för orgelbyggarens klangföreställning, som realiserats i orgelns totalljud och mensurering, pipornas form och storlek som påverkar styrka och klang.

 

 

DISPOSITION KORORGEL

HUVUDVERK, manual I

Principal 8´

Rörflöjt 8´

Oktava 4´

Flöjt 4´

Tvärflöjt 2´

Mixtur IV

Cornet III    

Trumpet 8´

ÖVERVERK, manual II

Borduna 8´

Vox retusa 8´

Coppula 4´

Principal 2´

Nasat 1 1/3´

Sedecima 1´

Cromorne 8´

Tremulant

PEDALVERK

 Subbas 16´

Octavbas 8´

Borduna 8´

Fagott 16´

LÄKTARORGEL

År 2002-2003 byggdes en helt ny stor orgel på kyrkans läktare. Efter flera års förberedelse, planering och studiebesök i Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz, Holland och Finland blev församlingens val av orgelbyggare den holländska orgelfirman Pels & van Leeuwen från ’s-Hertogenbosch, Holland. Orgelbygget är unikt på flera sätt och markerar ett slut på kyrkans mångåriga och i vissa delar olyckliga orgelhistorik. Nya orgelinstrumentet utgör en helt ny orgelkonstnärlig hållbar verklighet. Halmstads församling har med bygget av en stor förstklassig symfonisk läktar-orgel tagit ett stort ansvar för framtiden. Instrumentet är ett utsökt exempel på nutida europeisk orgelkonst på hög konstnärlig nivå i material, konstruktion och klanglig gestaltning. Den nya orgeln har väckt uppmärksamhet och stort intresse både i Sverige och internationellt. 

Instrumentet är ett ljudande konstverk, en tillgång för stad och län. Orgeln har dokumenterats med flera CD inspelningar och inspelningar för Sveriges Radio. Nya instrumentet är i sin totala disposition och stil romantiskt symfoniskt och följer den franska traditionen från sista hälften av 1800-talet, med bl.a. orgelbyggaren A. Cavaille´-Coll i Paris som förebild. Instrumentet är en sammanfattning av klassisk och nutida orgelbyggnadskonst vad gäller klanglig gestaltning och teknisk konstruktion. Hela orgelns totala klang, och därmed  pipornasstorlek och form, är beräknad och intonerad efter kyrkorummets volym och klangliga egenskaper. Orgeln har 54 stämmor, 3 714 pipor, som är fördelade på tre manualer och pedal, och är placerade på flera våningar i orgelhuset. 

Orgeln byggdes av firman Pels& van Leeuwen under ledning av orgelbyggare Peter van Rumpt. Orgeln intonerades av Aart de Haan, Holland. Kontrollant vid uppförandet av orgeln var professor Hans Hellsten, Malmö.

DISPOSITION LÄKTARORGEL

Grand Orgue (I) C-c’’’’ 61 notes

Grand Orgue (I) C-c’’’’ 61 notes

15   Montre 16' 

16   Montre 8'

17   Flute harmonique 8' 

18   Violoncelle 8' 

19   Bourdon 8' 

20   Prestant 4' 

21   Flute ouverte 4' 

22   Doublette 2' 

23   Quinte 2 2/3' 

24   Fourniture 2' 

25   Grand Cornet 8' 

26   Bombarde 16' 

27   Trompette 8'

28   Clarion 4' 

29   Hagelsturm   

Positif / Expressif (II) C-c’’’’ 61 notes 

30   Quintaton 16'

31   Principal 8'

32   Cor de nuit 8'

33   Salicional 8'

34   Unda maris 8'

35   Salicet 4'

36   Flute douce 4'

37   Quarte de nazard 2'

38   Nazard 2 2/3'

39   Tierce 1 3/5'

40   Piccolo 1'

41   Fourniture 1 1/3'

42   Cor anglaise 16'

43   Trompette 8'

44   Clarinette 8'

13   Tremblant

Recit / Expressif (III) C-c´´´´ 61 notes

45   Bourdon 16'

46   Diapason 8'

47   Flute traversiere 8'

48   Viole de gamba 8'

49   Voix celeste 8'

50   Prestant 4'

51   Flute octaviante 4'

52   Octavin 2'

53   Nazard 2 2/3'

54   Tierce 1 3/5'

55   Plein jeu 2 2/3'

56   Basson 16'

57   Trompette harmonique 8'

58   Basson hautbois 8'

59   Voix humaine 8'

60   Clarion harmonique 4'

14   Tremblant

Pedale C-g’ 32 notes

1     Bourdon 32'

2     Contrebasse 16'

3     Soubasse 16'

4     Flute 8'

5     Bourdon 8'

6     Flute 4'

7     Bombarde 16'

8     Trompette 8'

9     Clairon 4'

Övrigt

  • Antal register (stämmor) 54
  • Antal pipor   3 714
  • Antal manualer (klaviaturer) 3
  • Pedalklaviature 
  • Traktur – registratur – koppel    Mekaniskt och Elektriskt i växelverkan.
  • Manualkoppel: Pos-Go II/I, Rec-Go III/I, Rec- Pos III/II 
  • Pedalkoppel: Go-Ped, Pos-Ped, Rec-Ped
  • Svällverk: manual II Pos och manual III Rec      
  • Justerbart Generalcrescendo
  • I år 2024 fyller orgeln 20 år, och nu har en översyn och uppdatering av instrumentet skett. Ett nytt Setzer-datorsystem för lagring och frammatning av förberedda registreringar har installerats. Möjligheten att lagra 4000 inställningar har nu utökats så att flera musiker, organister kan förbereda tusentals registreringar vardera.  Även kompletteringar av spelbordets digitala och mekaniska traktur har genomförts