Låna dopklänning

Om du ska döpa ditt barn i Halmstads församling kan du låna en dopklänning i stället för att köpa en ny.

Den vita färgen är inom den kristna tron en färg för fest, renhet och Guds förlåtelse. Dräkten är oftast för lång och det är symbolik för att Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå. Det är också en symbol för att vi får växa i tron.

Egen dopklänning

I vissa familjer har en dopklänning funnits i många generationer. Ibland har man också broderat barnens namn och dopdatum på klänningen.

Döpas i egna kläder

Även om det finns mycket tradition och symbolik i att använda en dopdräktså går det jättebra att ha helt vanliga kläder. Det viktiga är inte vad man har på sig utan vad som sker i dopet. Är man liten och har mycket spring i benen går det utmärkt att ha kläder som är bättre anpassade för att röra sig i.

Låna en dopklänning

I Halmstads församlings kyrkor finns det klänningar av olika modell och storlek att låna. Se bilder nedan.

Dopklänning med broderi angleis. Finns ljusblått och rosa band.
Klänning med krage och broderi anglaise. Rosa eller blått band.
Klänning i gräddvitt med spets. Liten i storleken.