Martin Luthers musikfestival 2024

Årets festival äger rum den 22 september - 29 september och bjuder på sju konserter under en intensiv vecka. Det blir spännande genreöverskridande musik som framförs i Martin Luthers kyrkas unika kyrkorum. Välkommen!

Fritt inträde - Kollekt, förutom söndag 29 september.
I samarr med Sensus.

Söndag 22 sept kl 18

Foto: D. Bentvelsen

Åsa Olsson med Sakral Jazz Trio

Åsa Olsson, mezzosopran,
Per Thornberg, tenorsaxofon,
Stefan Wingefors, piano,
Max Thornberg, kontrabas.
Klassisk musik, jazz och folkton i ett spännande, gränsöverskridande och musikaliskt möte med bl a psalmer, Bach, Piazzolla och Ellington.

Måndag 23 sept kl 19

Foto: Eva Persson

Sång och musik mellan himmel och hav

Anna Falkström Bornhager, sång.
Stefan Petzén, gitarr, sång.
Stefan Wikrén, piano, orgel, sång.
Visor, folkton, sånger, klassiskt och
improvisationer i en spännande och salig blandning.

Tisdag 24 sept kl 19

Fransk Musik Peaux Marimba

Slagverkarna Filip Korošec och Rasmus Jönsson Hansson i marimbagruppen Peaux Duo. Favoriter ur den franska impressionismen av bl a Maurice Ravel,
Lili Boulanger och Gabriel Fauré.
Programmet är ihopsatt till minne av Gabriel Fauré som avled för 100 år sedan.

Onsdag 25 sept kl 19

Speglingar

Helena Ek, sångerska känd för sina tolkningar av tidig musik, och jazzmusikern och basisten Peter Janson tar sig an medeltida sånger, folkmusik och spirituals.

Torsdag 26 sept kl 19

Foto: Mats Bäcker

Kraftspel

Den finlandsfödda accordeonvirtuosen och kompositören Minna Weurlander som endast 15 år gammal blev världsmästare i accordeon bjuder på musik av bl a W A Mozart, E Morricone, Philip Glass m. m.

Lördag 28 sept kl 16

Faire is the Heaven

Vokalensemblen ”The Eighteen” från sydvästra Småland musik från den klassiska körskatten under ledning av av Ricky Burton. Musik av bl a Tallis, Purcell, Bach, Bruckner och Rheinberger.

Söndag 29 sept kl 16. Obs tiden!

The Lost Music of Women - från Forntiden till #metoo

med Ecstatic Ensemble:
Jeanette Köhn, sopran
Sofia Niklasson, sopran
Malena Ernman, alt
Leif Aruhn-Solén, tenor
David Risberg, baryton
Gustav Nordlander, bas
Ensemblen tar oss med på en hisnande resa från 1400 f. Kr. fram till nutid med musik av kvinnorna som inte fick märkas. Vokalmusik av vikingaskalden Jorunn, Barbara Strozzi, Francesa Caccini och många fler oförtjänt bortglömda kvinnor framförs a cappella.
OBS! Biljett 250 kr, https://nortic.se/ticket/show/237768

Ev kvarvarande biljetter säljs från kl 15 (konsertdagen) vid entrén.
Samarr Halmstads Konsertförening.