GDPR och fotografier

Så här hanterar vi foton i Halmstads församling.

Vi använder inte fotografier i vår marknadsföring utan ett samtycke och godkännande från dem som går att identifiera på bilderna. Ett samtycke kan när som helst upphävas av den som gett sitt samtycke till publicering.

Halmstads församling ger ut församlingsblad och magasinet ”mera!” samt publicerar på webbplatsen svenskakyrkan.se/halmstad vilka alla har utgivningsbevis och ansvarig utgivare. De lyder därmed under Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Det innebär att GDPR:s regler angående medgivande av publicering av personuppgifter (till exempel namn och foto) inte gäller då TF och YGL går före GDPR-förordningen i dessa fall. Halmstads församling tar så långt det är möjligt hänsyn till individers personliga integritet och avstår från att publicera personuppgifter som kan upplevas som intrång i den personliga integriteten.

Bilder tas vid offentliga arrangemang i våra lokaler, och publiceras på de analoga och digitala plattformar som omfattas av TF och YGL. Vid fotografering och/eller filminspelning sker information om detta.
Bilder tas också vid aktiviteter inom verksamhetsområdena, efter samtycke från medverkande, för publicering på analoga och digitala plattformar som omfattas av TF och YGL, samt församlingens sociala medier.
Foton som sparas i Halmstads församlings redaktionella bildarkiv är inte sökbara via personuppgifter.