Församlingsliv i Hamburg
Foto: iak

Bli medlem

Välkommen hem i Svenska Gustaf-Adolfskyrkan i Hamburg! Vi är en gren ev Svenska kyrkan men står som svensk utlandsförsamling (SKUT) nästan helt på egna ben. Vi välkomnar dig att bli medlem hos oss.

Välkommen att ansöka som medlem i Svenska Gustaf-Adolfskyrkan i Hamburg!

Vi är registrerade i Tyskland som en "Eingetragener Verein" och lyder därmed under den tyska föreningslagen. Det officiella namnet är "Schwedische Gustaf-Adolfs-Kirche in Hamburg e.V.", men kallas också Svenska Gustaf-Adolfsförsamlingen.

Församlingen är beroende av sina medlemmar och vi strävar efter att fler svenskar i Hamburg och omnejd som ansluter sig till församlingen för att vi ska kunna finnas i Hamburg och bedriva alla verksamheter och förbli den svenska mötesplats vi har varit sedan kyrkan byggdes 1907. Nedan kan du fylla i formuläret online eller så kan du ladda ner för att fylla i och skicka in: ANMÄLNINGSBLANKETTEN.

Medlemsavgiften är enligt följande:

Familjer betalar 100 Euro i årsavgift,
Enskilda personer
betalar 65 Euro per år,
Ungdomar, studerande/au-pairer
betalar endast 10 Euro per år.

Foto: Svenska kyrkan Hamburg

Kyrkoskatt istället för medlemsavgift

Istället för medlemsavgiften kan du låta överföra din kyrkoskatt till oss. Detta är möjligt om du uppfyller alla tre följande punkter:

• Du är svensk medborgare
  • Du är skriven i Hamburg
  • Du betalar kyrkoskatt i staden/förbundslandet Hamburg

Ladda ner blankett för att överföra din kyrkoskatt till Svenska kyrkan i Hamburg.

Som medlem har du rösträtt på kyrkostämman, får vara med på samtliga fasta programtidersom erbjuds nästan dagligen. Du får nyhetsbrevet och har bl a förköpsrätt för luciabiljetter. Datum meddelas alltid via nyhetsbrev och facebook.

Kontouppgifter

Gåvor/donationer och medlemsbidrag (som är avdragsgillt):
IBAN: DE30200505501226125373
BIC: HASPDEHH
Ladda ner blankett för autogiro (Einzugsermächtigung) så debiterar vi medlemsbidraget eller ett frivilligt bidrag efter egen uppskattning.

Läs mer om hur du på andra sätt kan stödja församlingen: klicka här.

Ansök om medlemskap här

Jag önskar härmed bli medlem i // Ich möchte gerne Mitglied werden in der "Schwedische Gustaf-Adolfs-Kirche in Hamburg e.V.", Ditmar-Koel-Straße 36, 20459 Hamburg

Hur man betalar medlemsbidraget:

Helst önskar vi att du betalar via autogiro... vi är tacksamma om du fyller i nedanstående "SEPA-Lastschriftmandat". Det är frivilligt men underlätter för oss i administrationen. Om medlemskapet börjar mitt under året beräknas medlemsavgiften endast proportionellt för kalenderåret. Alternativt kan du skapa en "stående överföring" från ditt konto.

SEPA-LASTSCHRIFTMANDAT: Als Mitglied in der schwedischen Kirchengemeinde ermächtige ich hiermit die Schwedische Gustaf-Adolfs-Kirche in Hamburg e.V., Ditmar-Koel-Straße 36, 20459 Hamburg, Bankverbindung HASPA, IBAN DE30 2005 0550 1226 1253 73, Gläubiger-ID är DE40ZZZ00001390229 die Zahlung meines Mitgliedbeitrages von meinem Konto mittels Lastschrift einzuziehen. Zugleich weise ich mein Kreditinstitut an, die von der Schwedischen Gustaf-Adolfs-Kirche in Hamburg e.V. gezogene Lastschrift einzulösen. Hinweis: Ich kann innerhalb von acht Wochen, beginnend mit dem Belastungsdatum, die Erstattung des belasteten Betrages verlangen. Es gelten dabei die mit meinem Kreditinstitut vereinbarten Bedingungen. Bitte ankreuzen:

Tack så mycket! Vielen Dank!