Foto: Alex Giacomini/Ikon

Året du fyller femton har du chansen att konfirmera dig. Ta den!

Som konfirmand får du möjlighet att fundera på sånt som du kanske inte funderar på varje dag. Det handlar om kristen tro, och kristen tro handlar om livet – kompisar, kärlek, godhet, ondska, Gud & Jesus, frågor & funderingar … det finns plats för allt!

Vi vill ge dig redskap för att vara trygg i dig själv och ge dig möjlighet att bekanta dig med kyrkans gemenskap. Du får åka på läger, lära känna dig själv och andra på ett nytt sätt, och fundera på sånt som du kanske inte funderar på varje dag. Vi får också tid till utflykter och annat kul!

Konfirmationen är ett samarbete mellan Hammarby församling och Eds församling.

Två alternativ: Gotland och Köpenhamn

Inför konfirmationslägret på Gotland träffas vi med några veckors mellanrum under vintern och våren. Sedan åker vi på konfirmationsresa till Gotland över påsk, 16–20 april. Konfirmationen är 27 april i Vilunda kyrka här i Upplands Väsby.

Inför konfirmationslägret i Köpenhamn träffas vi en gång i månaden under våren. Sedan åker vi på konfirmationsresa till Köpenhamn veckan efter midsommar, 23–26 juni. Konfirmationen är 29 juni i Vilunda kyrka.

Antalet platser är begränsat, så anmäl dig så fort du har bestämt dig. Sista anmälningsdagen är 25 november.

Konfirmationsläger på Gotland

Visby
Visby Foto: Casper van Battum / Unsplash

Under konfirmationstiden får du möjlighet att göra både en inre och en yttre upptäcktsresa. Vi får uppleva fantastiska Gotland med allt vad ön har att erbjuda med magiska raukar, medeltida kyrkor, pilgrimsvandring efter havet, Visby och mycket annat. Samtidigt får du möjlighet att reflektera över de stora livsfrågorna, upptäcka nya sidor hos dig själv och få erfarenhet av vad kristen tro och tradition kan innebära.

Vi bor på Ekegården på södra Gotland – googla gärna! Där finns både fina utomhusmiljöer och kapell för andakt och mysiga stunder.

När?

Uppstart söndagen den 15 december. Sen träffas vi i Väsby följande datum:

Onsdagen den 18 december kl. 17.00-19.00.
Onsdagen den 22 januari kl. 17.00.19.00.
Onsdagen den 12 februari kl. 17.00-19.00.
Söndagen den 23 februari kl. 11.00-15.00.
Onsdagen den 12 mars kl. 17.00-19.00.
Söndagen den 23 mars kl. 17.00-19.00.
Onsdagen den 9 april kl. 17.00-19.00.

Var?

Vilunda församlingshem på Kyrkvägen 9 i Upplands Väsby. Någon träff besöker vi även Eds kyrka.

Vi reser till Gotland över påsk, 16–20 april 2025.

När är det konfirmation?

Konfirmation kl. 11.00 söndagen den 27 april i Vilunda kyrka. Vi övar inför konfirmationen lördagen den 26 april.

När ska jag anmäla mig?

Det finns ett begränsat antal platser, så anmäl dig så fort du har bestämt dig! Sista anmälningsdagen är 25 november.

Du anmäler dig till Mikaela Söderberg och hennes kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Konfirmationsläger i Köpenhamn

Nyhavn, Köpenhamn
Foto: Patrick Schneider / Unsplash

Storstadskonfirmation!

Under konfirmationstiden får du möjlighet att göra både en inre och en yttre upptäcktsresa. Vi får uppleva fantastiska Köpenhamn under fyra händelserika dagar sommaren 2025. Vi har lektioner och andakter men också nära till allt som finns i en riktig storstad: studiebesök, berömda platser, gå på Tivoli, se den lilla sjöjungfrun (statyn, inte filmen), shoppa på Ströget, besöka Köpenhamns domkyrka med mera …

Vi bor mitt i Köpenhamn på Danhostel – googla gärna!

När?

Uppstart söndagen den 15 december. Sen träffas vi i Väsby följande datum under våren:

Söndagen den 9 mars kl. 11-15.00.
Söndagen den 13 april kl. 11.00-15.00.
Söndagen den 11 maj kl. 11.00-15.00.

Sedan ses vi 16 juni–19 juni, 10.00-15.00.

Var?

Vilunda församlingshem kyrkvägen 9 i Upplands Väsby. Någon träff besöker vi även Eds kyrka.

Vi reser till Köpenhamn veckan efter midsommar, 23 juni-26 juni 2025.

När är det konfirmation?

Konfirmation kl. 11.00 söndagen den 29 juni i Vilunda kyrka. Vi övar inför konfirmationen lördagen den 28 juni.

När ska jag anmäla mig?

Hammarby församlings konfaledare berättar vad de tycker var det bästa med konfirmationen

Vill du höra vad församlingens unga ledare tycker var det bästa med konfirmationen? Vilken tur att vi har gjort en film där de berättar just det:

Ett alternativ: Gålölägret

Vi vill också tipsa om en annan möjlighet till konfirmation: Gålölägret. Det är ett läger för den som är intresserad av människovärde och mänskliga rättigheter. Där möts ungdomar från hela Sverige som går i grundskola, specialskola, resursskola eller särskola – med eller utan behov av särskilt stöd.

Du kan läsa mer hos Högalids församling, som håller i Gålölägret.

Mer information och anmälan