Vallmo på en blomsteräng.
Foto: Maria Svensk

Ängsblommor

För en biologisk mångfald.

I enighet med SvK:s färdplan 2030 är biologisk mångfald en viktig del i våra begravningsplatser och kyrkogårdars utformning och utveckling. Så även hos oss i Hammarö församling. Det finns flertalet ytor runtom våra kyrkogårdar där vi arbetat och arbetar för att få en större biologisk mångfald genom äng och ängsblommor som dels är viktigt för våra pollinatörer men också ger oss renare luft och bättre markkvalitet (Källa: European Environment Agency).

På Hammarö kyrkogård kan äng och ängsblommor hittas vid Hammars gård (församlingshem intill Hammarö kyrka), i våra gravringar på västra kyrkogården samt mellan mur och yttre grusgång vid den södra kyrkogården i närheten till askgravlunden.

Processen för att återskapa en tät ängsmark kan ta några år beroende på hur markförhållandet är och hur snabbt fröerna från redan befintliga ängsblommor sprider sig.

Återskapande av ängsmark - våren 2024

Arbetet sker vid gravringarna på västra kyrkogården.

Vad är biologisk mångfald och varför behövs det?

European Environment Agency förklarar varför biologisk mångfald är en viktig del i vår utveckling.