Foto: Martin Jansson

Askgravlunden - södra kyrkogården

2016 anlades Askgravlunden som är en utveckling av minneslunden. Den är av kollektiv karaktär och utan upplåtelse av gravrätt.

Hur fungerar det i askgravlunden?

Vasställ för blommor vid askgravlunden Foto: Andreas Ekängen

Här finns ingen enskild gravanordning. I askgravlunden är det valfritt att låta det vara helt anonymt eller så kan en namnplatta sättas upp på ett gemensamt monument. Namnplattan bekostas av de anhöriga. Plattan som är i brons går dock att beställa via kyrkogårdsförvaltningen inför gravsättningen. Plats ges till maka/make i samma askgravlund men garanteras inte bredvid varandra. Askans läge får heller inte markeras.

Till skillnad från minneslund så har man i en askgravlund möjlighet att som anhörig närvara vid nedsättningen av askan.

Skötsel och plantering

Personal vid Hammarö kyrkogårdsförvaltning ansvarar för all vård och plantering inom askgravlunden. Besökare och anhöriga får utsmycka med snittblommor eller gravljus på anvisad plats i vasställ eller i den sandyta som finns i framkant av gravlunden. Personal ser även till att vissna snittblommor och gravljus plockas bort frekvent varje vecka så att gravplatsen hela tiden är i vårdat skick.

Askgravlunden - Södra kyrkogården Foto: Martin Jansson

Utformning

Askgravlunden har fyra mindre gravlundar, Eken, Lönnen, Boken och Linden. Framför varje lund finns en gemensam smyckesplats placerad för blommor och gravljus.

I den mittersta delen finns fina planteringar och bänkar att sätta sig ned vid för att njuta av den fina utsikten eller bara ta det lugnt i närhet till sin anhörig.

Skiss över askgravlunden - södra kyrkogården