Foto: Andreas Ekängen

Kvarteret Tallen - södra kyrkogården

Kvarteret ”Tallen” är ett urngravsområde som ligger beläget i det sydöstra hörnet av kyrgkogården alldeles intill villasamhället och skogsbrynet med höga tallar som omfamnar gravområdet.

Här finns två cirkulära rabatter med planteringar och gravplatser. Gravplatserna är privata och personliga. På detta kvarter är det dock endast tillåtet att smycka sin grav med vasblommor, dekorationer och gravlyktor på pinne, samt kransar (under höst & vinter). Kyrkogårdsförvaltningens personal ser till att detta efterföljs och kan därmed komma att avlägsna planteringar eller smyckningar om det inte görs på tillåtet sätt. Personalen ser även till att hålla rent och snyggt i och runt rabatten samt plockar bort vissna blommor och utbrunna gravljus.

Foto: Andreas Ekängen

Kvarteret Tallen utökas

Gravområdet kommer att utvidgas och bli större, med ännu fler gravplatser än vad som finns i dagsläget. Mer information kan du läsa om på länken nedanför.

Nytt askgravområde på kv. Tallen - Södra kyrkogården

Från och med 7 augusti 2023 förbereds det för ett nytt askgravsområde.