Foto: Martin Jansson

Minneslunden

Strax nedanför kyrkan och norra kyrkogårdsmuren finns minnesplatsen med hyperitstenen omgiven av en vas- och ljushållare i svartmålat järn. Sittbänkar står på en yta av mönsterlagd smågatsten. Kring platsen finns bågformade rabatter med rododendronbuskar.  Buskarna ger skydd och avskildhet åt en plats för stillhet och meditation med utsikt över Vänern.

Utöver minnesplatsen går det att promenera i stillhet genom minneslunden på en anlagd kullerstensgång som tar runt genom hela området. Längre ned i minneslunden finns en porlande bäck med blandad växtlighet runtom.

Vårkänslor i minneslunden intill bäcken. Foto: Johanna Hedström

Hur fungerar det i minneslunden?

Minneslunden är ett anonymt gravskick där de anhöriga inte är med vid gravsättningen. Man har inte kännedom var inom området gravsättningen skett. I en minneslund finns ingen gravrätt. Besökare får smycka med snittblommor och ljus men endast på en anvisad plats. Det är inte tillåtet med personliga föremål. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötseln och plockar bort vissna blommor och utbrända ljus för att hålla platsen i städat och värdigt skick. Efter att asknedsättningen har skett skickas ett minnesintyg till de anhöriga.

Minneslunden under Allhelgona-helgen.

Läs mer om våra andra kyrkogårdar