Foto: Martin Jansson

Återskapande av ängsmark - våren 2024

Ändrad

Arbetet sker vid gravringarna på västra kyrkogården.

Från och med mitten av april 2024 fortsätter arbetet med återställande av våra gravringar runtom urnkvarteren på västra kyrkogården. Arbetet innebär att vi skalar av gräset och lägger på ny jord, planterar ängsplantor och kompletterar med frösådd.

Mer specifikt handlar det om kvarteren Blåklinten, Narcissen, Prästkragen Violen och Rosen. Kvarteret Konvaljen återställdes sommaren 2023 och kommer eventuellt endast finjusteras i år för att säkerställa att ängsplantorna klarat den tuffa vintern.

När nyplantering skett av ängsblommor kan det därför upplevas lite tomt och glest innan det växt upp och fröer har spridit sig vidare.

Tack för er förståelse!

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta eller besöka oss. Se information nedan.

Skalning av gräs på västra kyrkogården. Foto: Andreas Ekängen

Kontakt kyrkogårdsförvaltningen