Foto: Andreas Ekängen

Hammarö församling har tagit emot Regnbågsnyckeln

Ändrad

Regnbågsnyckeln - för en mer inkluderande kyrka.

Hammarö församling har under hösten 2023 fram till våren 2024 genomgått utbildning inom processmodellen Regnbågsnyckeln. Processen handlar om utbildning, studiecirklar, arbete om vision och reflektion som fokuserar på mångfald.

Målet är att församlingen tilldelas HBTQ-märkning som är ett kvitto på en mer inkluderande kyrka och visar på mångfald och öppenhet. Den 28/4 - 2024 avslutades utbildningen officiellt genom en festgudstjänst i regnbågens färger där församlingen fick ta emot Regnbågsnyckeln. Detta firade vi bland annat med körsång av Vox Humana, Nova Cantica och Viva Voce, under ledning av Maria Carlson och Berit Heinemann.

Medverkande från Karlstad stift och Hammarö församling under festgudstjänsten 28/4. Foto: Andreas Ekängen

Vad är Regnbågsnyckeln?

Läs mer om Regnbågsnyckeln är.

Klicka här

Hammarö församlings mångfaldsvision

Med utbildningen inom Regnbågsnyckeln som grundpelare har en mångfaldsvision formulerats. Den fungerar nu som en bilaga till Hammarös församlingsinstruktion. Vill du läsa mångfaldsvisionen kan du klicka dig vidare på länken nedanför.

Läs vår mångfaldsvision

Klicka här