Översikt gravkvarter - Södra kyrkogården

Här kan du läsa om gravkvarter och vad de kännetecknas av.

Södra kyrkogården är indelad i 19 gravkvarter. Här finns både äldre och nya kvarter där en stor del av den äldre delen har ett kulturhistoriskt arv.

Översikt kvarter för kvarter

Kvarter 1 & 2 - Södra kyrkogården

Kvarter 1 och 2 är båda gruskvarter som omger varje gravplats med gröna och fina thujahäckar. Här finns det flertalet äldre gravar som finns kvar från tiden då kyrkogården först anlades. Här kan du finna flera gravar som finns med i den digitala kyrkogårdsvandringen som Hammarö kyrkogård är en del av.

Kvarter 3 & 4

Kvarter 3 och 4 är också del av den äldre delen av kyrkogården. Här är det gruskvarter som omsluts av gröna och välformade tujahäckar. Gravraderna mot kvarterens ytterkanter har gräsmatta och enbart tujahäck i ryggen. Gravkvarterens äldre historia kan kännas igen genom att det finns ett större antal gravstenar som är höga och ståtliga som kännetecknar den äldre historien.

Bildspel av Södra kyrkogårdens kvartersområden

Ta en titt på flera bilder av varje gravkvartersområde på den södra kyrkogården.