Södra kyrkogården

Södra kyrkogården finner du 400 meter i sydöstlig riktning med utgångspunkt från Hammarö kyrka och är belägen intill villasamhället Lövnäs i vacker tallskog. Här finns ett omfattande antal kvarter med kistgravar och urngravar, urngravsområdet "Tallen" och en askgravlund. Den äldsta delen av kyrkogården anlades omkring 1864. Därefter har kyrkogården utvidgats vid flera tillfällen i södergående riktning.

Utformning

Kyrkogården omfamnas av en stenmur som ramar in det stora gravområdet. Södra kyrkogårdens trädkrans utgörs av stora lindar som är planterade längs mittgången och längs sidorna mot kyrkogårdsmurarna. I bortre delen av kyrkogården finns ett stort upprest träkors i symmetrisk riktning med mittgången av kyrkogården.

Specifika gravområden på södra kyrkogården

Klicka dig vidare på nedanstående länkar för att läsa mer om specifika gravområden på kyrkogården.

Kvarteret Magnolian - Nytt askgravområde på södra kyrkogården

Ett nytt gravområde har tagit form som fått kvartersnamnet 'Magnolian'.

Översikt gravkvarter - Södra kyrkogården

Här kan du läsa om gravkvarter och vad de kännetecknas av.

Läs mer om våra andra kyrkogårdar