En klubba ligger på en psalmbok på bordet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Styrning och ledning

I Haninge bor ca. 100 000 människor varav ca 40 000 är medlemmar i Svenska kyrkan. Vi är ett stort och spännande pastorat i utveckling. På den här sidan kan du läsa om hur Svenska kyrkan i Haninge styrs och leds. Vägledande dokument, förtroendeorgan och kyrkoherden beskrivs nedan.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är församlingens högsta beslutande organ och är direktvalt av församlingens medlemmar genom kyrkoval. Nuvarande kyrkofullmäktige valdes vid kyrkovalet 2021.

Kyrkofullmäktige fattar beslut i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt, till exempel mål och riktlinjer för verksamheten, budget samt val av förtroendevalda till olika uppdrag.

Kyrkofullmäktige

Kommande sammanträden

Kyrkofullmäktige sammanträder i S:t. Eskils kyrka klockan 19:00 följande datum:

Ons 14/2, Ons 24/4, Ons 2/10, & Ons 6/11

Kyrkofullmäktiges ordförande är Margareta Stenbock von Rosen
e-post: rederiet@ornosjotrafik.se

Kyrkofullmäkiges sekreterare är Tobias Jonson

Kyrkofullmäktiges ledamöter

Kyrkoråd

Kyrkorådet företräder pastoratet och är pastoratets styrelse och verkställande organ under kyrkofullmäktige.

Kyrkorådet ansvarar för den löpande verksamheten, förvaltningen och har tillsammans med kyrkoherden ansvar för att pastoratets grundläggande uppgift blir utförd.

Kyrkorådet

Kommande sammanträden

Kyrkorådet sammanträder följande datum:

Ons 7/2, Ons 20/3, Ons 10/4, Ons 15/5, Ons 12/6, Ons 18/9, Tis 22/10, Ons 27/11 & Ons 11/12

Kyrkorådets sammanträden är inte offentliga.

Kyrkorådets ordförande är Jan Andersson.
e-post: jan.andersson5051@gmail.com

Kyrkorådets sekreterare är Tobias Jonson

Kyrkorådets ledamöter

Utskott

Kyrkorådet har utsett ett arbetsutskott (AU) som förbereder kyrkorådets sammanträden och ärenden till kyrkorådet. Jan Andersson är ordförande och Tobias Jonson är sekreterare.

Därutöver är fastighetsutskottet (FU) under ledning av Tomas Jensen sakkunniga och rådgivande inom fastighetsfrågor. Uldis Blüms är sekreterare.

Kyrkogårdsutskottet (KGU) är sakkunniga och rådgivande inom kyrkogårdsfrågor under ledning av Petri Salonen. Fredrik Karlsson Hedin är sekreterare. Begravningsombudet Bo Forslund deltar på utskottet. Begravningsombudet nås på telefon: 070-651 89 48, eller e-post: bo@forslund.pro

Utskottens sammanträden och protokoll är inte offentliga. Utskotten lämnar rapporter till kyrkorådet.

Kyrkoherde

Kyrkoherden leder all verksamhet i pastoratet. Kyrkoherde är Krister Stenberg, telefon 08-555 670 23, e-post krister.h.stenberg@svenskakyrkan.se

Kyrkoherdens ansvar är att Svenska kyrkans lära följs, medan de förtroendevalda ansvarar för att demokratin upprätthålls. Detta kallas den gemensamma ansvarslinjen. Kyrkoherden anställs av kyrkorådet.

Församlingsråd

Kyrkofullmäktige väljer ett församlingsråd i respektive församling. Respektive församlingsråd svarar för att lokal prägel bibehålls och, i samråd med kyrkoherden, att grundläggande uppgifter utförs.

Församlingsråden

Kommande sammanträden

Församlingsråden sammanträder följande datum:

Dalarö- Ornö- Utö församlingsråd: Tis 13/2, Tis 21/5, Tis 1/10 & Tis 12/11

Västerhaninge- Muskö församlingsråd: Lör 17/2, Sön 14/4, Sön 6/10 & Tis 19/11

Österhaninge församlingsråd: Tors 8/2, Ons 17/4, Tors 3/10 & Ons 13/11

Församlingsråden sammanträden är inte offentliga.

Karin Eriksson Gutö, Dalarö-Ornö-Utö församling
Göran Winkler, Västerhaninge-Muskö församling.
Annett Haaf, Österhaninge församling.

Församlingsrådens sekreterare är Tobias Jonson

Församlingsrådets ledamöter

Krister Stenberg

Svenska kyrkan i Haninge

Kyrkoherde, Kontraktsprost

Mer om Krister Stenberg

Kyrkoherden leder all verksamhet i pastoratet och kyrkoherdens ansvar är att Svenska kyrkans lära följs.