Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.
Lyssna

Kyrkogårdar och gravplatser

Inom Haparanda församling finns fyra kyrkogårdar med flera sorters gravplatser.

Se mer information om de olika sätten att gravsättas på längre ner.

Haparanda kyrkogård:

• Urngravplatser
  • Askgravplatser

Karungi kyrkogård:

Seskarö kyrkogård:

Lappträsk kyrkogård:

• Urngravplatser
  • Minneslund

Inom Haparanda församling finns inga särskilda gravplatser för de som inte tillhör ett kristet samfund. I Kalix församling finns ett särskilt muslimskt område på en kyrkogård.

Det finns olika sätt att gravsättas på

Det finns flera olika slag av gravsättningar:

• Kistgravplats. Den döda kroppen placeras i en kista, och kistan begravs i jorden. Över kistgraven reser de anhöriga ofta en gravsten. Eller så används en redan befintlig familjegrav.
  • Urngravplats. Den döda kroppen kremeras. Askan läggs i en urna, som begravs i jorden. Över urngraven reser de anhöriga ofta en gravsten. Eller så används en redan befintlig familjegrav.
  • Askgravplats. Askgravplatsen är en utveckling av urngravplatsen, ofta placerad tillsammans med andra askgravplatser på ett område. Askgravplatsen är en gravplats med begränsad gravrätt. Det innebär att huvudmannen (församlingen) sköter om de enskilda gravplatserna och de allmänna ytorna omkring dem och tar ut en avgift för skötseln av gravplatsen. Huvudmannen bestämmer också över gravanordning och utsmyckning. I Haparanda församling gäller gravrätten på askgravplats för all framtid och kostar 7000 kr.
  • Minneslund. Askan strös ut eller grävs ner i en minneslund, som är ett område där askan efter fler döda finns. Minneslunden är anonym – där finns inga personliga stenar. Anhöriga får inte delta när askan grävs ner eller strös ut.

Läs mer om begravning och gravsättning i Skriften om begravning.

Välj grav och gravplats

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Om en avliden person inte har lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga välja en bra lösning.

Att ansvara för en grav

En person som var folkbokförd i Sverige innan den avled, har rätt att få begravas på en av våra allmänna begravningsplatser.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

GRAVSKÖTSEL

Vill du att vi sköter planteringen vid graven? Vi erbjuder 1-åriga löpande avtal. Hör av dig senast 31 maj för att få plantering sommaren 2024.

Kari Karjalainen

Fastighets - och kyrkogårdschef, Haparanda församling