Foto: M Melander

Våra platser i Säbrå, Älandsbro, och på Lungön

Säbrå kyrka

Säbrå kyrka ligger belägen på gränsen mellan tätort och den omedelbara närheten till landsbygd. Säbrå kyrka uppfördes efter rysshärjningarna år 1721 och fick sitt nuvarande utseende 1758-1759. Tornet tillkom 1860.

Säbrå församlingsgård

Säbrå församlingsgård ligger strax nedanför f.d. prästgården i Säbrå (nuvarande kyrkogårdsexpeditionen)

Kyrkkällan

Kyrkkällan ligger mittemot Ica i Älandsbro, här hålls gudstjänster och barnverksamhet m.m.

Säbrå kyrkogård

Säbrå kyrkogård ligger i Byåker och har cirka 2 920 st gravplatser. Det finns även en minneslund och en askgravlund.

Lungö kapell

Lungö kyrkogård

Cirka 10 km norr om Härnösand ligger Lungön. I dess nordöstra del på en högplatå ligger Lungö kapell i en tämligen skogsrik terräng. Nordväst om kapellet ligger Lungö kyrkogård.