Foto: Britt-Marie Frisell

350 unga ledare utbildas

Att bli konfirmandledare fortsätter att locka allt fler i Jämtlands och Västernorrlands län. I helgen samlades 350 ungdomar på kurs i Vålådalen från många av stiftets församlingar.

Utbildningshelgen  är de unga konfirmandledarnas första steg i en tredelad utbildning och ett led i Härnösands stifts satsning på att engagera ungdomar i församlingslivet.

Under helgen har de unga konfirmandledarna olika utbildningspass där teori och praktik blandas. Tillsammans med vuxna ledare stöter och blöter de sina tankar och frågor under stiftets utbildning för unga konfirmandledare. Flera gudstjänster firas också.

I dag är unga konfirmandledare engagerade i konfirmandgrupper i uppskattningsvis 80 procent av församlingarna i Härnösands stift.
 – Vi är väldigt glada över deras insats. De fungerar som goda kristna förebilder och tillför ett ungt perspektiv på livsfrågor, de har oerhört mycket att tillföra både konfirmandgrupperna och församlingarna, säger Britt-Marie Frisell, konfirmandkonsulent i Härnösands stift.

2015-02-03
Maria Eddebo Persson