Aktuellt ärende i domkapitlet

Domkapitlets utredningar av medarbetare i Selångers församling har avslutats utan påföljd.

Domkapitlet inledde hösten 2023 flera ärenden kopplat till Selångers församling och Selångers Pilgrimscentrum. Den utredning som rört kyrkoherden har nu avslutats med ett konstaterande att inget framkommit som innebär brott mot de löften som han gav vid sin prästvigning, vilket granskningen handlat om.  Samtidigt påpekas att kritik kvarstår.

Domkapitlets utredning av en diakon i församlingen avslutades redan under våren, efter att inget framkommit som föranledde kritik eller fortsatt granskning.  Diakonen är anställd av församlingen för att utföra församlingsarbete, samt till en mindre del anställd av bolaget som driver pilgrimscentret som chef för verksamheten där.

Förutom de ärenden som nämns ovan är även Selångers församling föremål för tillsyn. Det domkapitlet bedömt som problematiskt är dels att kostnaden för byggandet av Selångers Pilgrimscenter samt dess verksamhet lett till så kraftig försämring av församlingens ekonomi att den har svårt att klara oförutsedda utgifter och dels bildandet av en stiftelse som är fristående och att den i gåva getts församlingsmedel och det tidigare församlingsägda bolag som bedriver verksamhet vid pilgrimscentret. För detta har domkapitlet tidigare riktat kritik mot kyrkoherden, kyrkorådet och kyrkofullmäktige.

I januari 2025 bildas Medelpads södra pastorat som Selångers församling kommer att var del av. Det långsiktiga arbetet med ekonomi och pilgrimsverksamhet blir då ett gemensamt ansvar för de församlingar som samverkar i det nya pastoratet.
2024-08-23
Kajsa Åslin

I varje stift finns ett domkapitel som har att utöva tillsyn över församlingsverksamheten, vilket även innebär att bistå församlingarna med råd, stöd och hjälp. Domkapitlet har också ett särskilt tillsynsansvar för vigningstjänsten, det vill säga präster och diakoner. Stiftets biskop är självskriven som ordförande i domkapitlet som bland annat också ska bestå av en domarledamot.