Extern kommunikation - Hur ska vi kommunicera utåt?

Hur ska den externa kommunikationen fungera? Vad vet vi om församlingens medlemmars kommunikationsvanor? Vilka vill vi prata med och vart finns de?

Var ska kyrkan synas och hur? På vilket sätt möter människor ”en del av kyrkan” när de besöker församlingsgården, hälsar i dörren eller söker kontakt via nätet eller via telefon? Hur ska logotypen användas för att skapa tydlighet och förtroende?

Förutsättningar för gemensam strategi
Omställningstiden behöver användas för att skapa förutsättningar för en gemensam kommunikationsstrategi i det nya pastoratet. Vissa beslut behöver fattas och en del praktiskt jobb genomföras.

• Fatta beslut om när pastorat respektive församling kommuniceras
    När pastoratet har kontakt med myndigheter ska pastoratet som juridisk person vara avsändare. Finns det andra tillfällen då pastoratet ska kommuniceras? Vid medlemskontakter, information om verksamhet och gudstjänster till exempel är det lämpligt att församlingen står som avsändare.
  • Fatta beslut om att Svenska kyrkans grafiska profil ska användas
    För att vara en del av Svenska kyrkans grafiska profil – och därmed få del av det förtroendekapital som vårt varumärke bär – behövs ett beslut att ansluta sig till den gemensamma profilen och därmed få tillgång till logotyp och gemensamma kommunikationsverktyg som webb och produktionsverktyg. Det innebär också ett ansvar att hjälpa till att hålla koll på hur vår logotyp används, så att det inte skapas otydlighet om vem som är avsändare och vad vi står för.

Hur syns vi idag? Var kan vi möta människor?
Webbplats, tidning, sociala medier, e-post och sms-listor, nyhetsbrev, bloggar. Vilka kanaler finns idag i församlingarna? Vilka använder dem? Finns behov av att utveckla nya kanaler/avveckla? Vilka ska vara gemensamma för hela pastoratet? Vem ansvarar för planering, innehåll och utvärdering? Fyra första steg för er strategi.

1. Steg 1
    Hur ska människor som söker kontakt med församlingen hitta det dom söker? Finns sökbar information.
  2. Steg 2
    Vilka vill ni "prata med"? Vilka är era prioriterade målgrupper? Hur ser deras kommunikationsvanor ut? I vilka "rum" (digitala och fysiska) befinner de sig där ni kan mötas?
  3. Steg 3
    Finns kunskap för att utveckla eventuellt nya kanaler som ni identifierat. Vem får uppdraget och när ska det vara klart?
  4. Steg 4
    ​​​​​​​Berätta om planerna för alla i arbetslaget. Ta hjälp av dem för att få reda på vilka vanliga frågor dom möter i församlingsverksamheter, på kyrkogården, i telefonväxeln, men även utanför arbetsplatsen. Samla ihop dessa och se till att svaren finns tillgängliga, t ex på webb.

Vad behöver göras rent praktiskt?
Använd "Checklistan" och ladda ner dokumentet "Kommunikation och kanaler" i högerspalt. Kontakta gärna stiftkommunikatör för guidning.