Kommunikation under pastoratsbildningar

När en ny organisation skapas finns världens chans att sätta ramarna för en bra och fungerande kommunikation. Internt såväl externt.

Kommunikationen påverkas av en organisationsförändring och behöver ses över på en rad områden. Vi har valt att sortera tips och råd på tre olika teman:

Extern kommunikation - Hur ska vi kommunicera utåt?

Hur ska den externa kommunikationen fungera? Vad vet vi om församlingens medlemmars kommunikationsvanor? Vilka vill vi prata med och vart finns de?

Intern kommunikation - Hur ska vi kommunicera med varandra i pastoratet?

Hur ska anställda och förtroendevalda medarbetarna få den information de behöver för att utföra sitt uppdrag och kunna möta frågor från församlingsbor och andra medmänniskor? Vilka forum ska finnas för erfarenhetsutbyte och samspel?

Leda förändring

Det är inte organisationer som förändras. Det är människor som gör det, eller inte.