Två kvinnor tittar på en datorskärm. En manlig präst och en kvinna syns suddigt i bakgrunden.
Lyssna

Personal och arbetsmiljö

Inom området personal och arbetsmiljö behöver en rad saker göras från det att stiftsstyrelsen fattat beslut om att ett nytt pastorat ska bildas till i kraftträdandet.

Det handlar bland annat om att se över och skriva nya anställningsavtal, gå igenom personalakter, inventera lokala kollektivavtal och personalförmåner för att nämna några viktiga åtgärder.

En viktig förutsättning för ett framgångsrikt förändringsarbete är att alla berörda ges möjlighet att bli delaktiga. Arbetsgivaren bör och har även en formell skyldighet att samverka med både arbetstagare, fackliga förtroendemän och skyddsombud.

Organisationsförändringar rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och omfattas därför av medbestämmandelagen (lag om medbestämmande i arbetslivet, MBL). Arbetsgivaren är skyldig att förhandla dels före viktigare förändring av sin verksamhet och dels före beslut om viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållanden för arbetstagare.

I arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön ingår att bedöma om verksamheten medför risk för ohälsa eller olycksfall. Detta arbete ska göras kontinuerligt och i samverkan med både arbetstagare och skyddsombud. Även vid planerade ändringar i verksamheten ska en riskbedömning göras av om förändringen kan medföra risker i arbetsmiljön.

Skapa en plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet och använd checklistorna som stöd i arbetet. I checklistan för arbetsmiljöföreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö ställs kontrollfrågor som är viktiga i bildandet av den nya organisationen.